Hopp til innhold

Vil ha månedskort til Oslo-pris

Mange i Bærum skal få det, og nå vil flere i Akershus ha det: Månedskort til 590 kroner.

Buss-skilt

Mange i Akershus finner seg ikke i at de må betale noe annet enn pendlerne i Oslo. Illustrasjonsfoto.

Foto: Roy Konterud / Scanpix

1. oktober får Oslo og Akershus et nytt og langt enklere takst- og sonesystem for kollektivtrafikken. En viktig endring er at Fornebu, Kolsåsbanen og østre Bærum blir innlemmet i Oslo-sonen.

For reisende innenfor denne sonen vil månedskortet koste 590 kroner når det nye systemet trer i kraft. Mellom de andre nabokommunene og Oslo blir månedskortprisen derimot 1040 kroner.

Oppegård vil inn i Oslo

Nå kommer kravet om månedskort til Oslo-pris i flere deler av Akershus, blant annet fra Oppegård og ordfører Ildri Løvaas Eidem (H).

– Vi synes det er naturlig at Oppegård blir en del av takstsone 1, det vil si Oslo-sonen. Vi har veldig mye utpendling fra vår kommune, og mesteparten går til Oslo.

– Vi er veldig tett knyttet opp til Oslo geografisk, og mange av våre innbyggere retter blikket mot Oslo både for handel, jobb og skole, sier Oppegård-ordføreren.

Oslo-pris i Lørenskog

I Oslo har en enstemmig samferdsels- og miljøkomité kommet med ønske om å innlemme Ahus og deler av Lørenskog i Oslo-sonen. Ordføreren i Rælingen, Øyvind Sand (Ap), vil at innbyggerne både i hans kommune, Skedsmo og Fet skal kunne reise på jobb i hovedstaden til Oslo-pris.

Les også: Uenighet om sonesystemet

– Dette er noe vi må diskutere, sier gruppeleder for Arbeiderpartiet i Akershus fylkesting, Siri Hov Eggen.

– Hovedmålet for Arbeiderpartiet er at det skal bli enklere å reise kollektivt i Akershus og at flere skal reise kollektivt.

– Vi har ansvar for hvor mange bilister vi slipper inn og ut av Oslo hver dag. Hvis lavere pris får flere som bor nær Oslo til å reise kollektivt til jobben, har vi gjort en god investering for miljøet, sier Siri Hov Eggen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Nytt og gammelt sonesystem i Oslo og Akershus

Nytt og gammelt sonesystem i Oslo og Akershus.

Foto: Akershus fylkeskommune

Mangler penger

Fylkesordfører i Akershus, Nils Aage Jegstad

Nils Aage Jegstad

Foto: Akershus Fylkeskommune

Flere påpeker at det ikke fins penger til å subsidiere enda lavere priser enn det som ligger i det opprinnelige opplegget. Både Ruter, leder for samferdselsstyret i Akershus, Lars Salvesen (KrF), og fylkesordfører Nils Aage Jegstad (H), er skeptiske.

– De aller fleste i Akershus får det både enklere og billigere med det nye systemet, sier fylkesordfører Jegstad.

Han trekker særlig fram de lengste reisene fra yttersonene i Akershus. Der betaler folk i dag inntil 1.940 kroner for månedskortet. Maksprisen i det nye systemet blir 1.460 kroner.

– Opplegget vi har presentert er allerede «godt knadd» i forhold til de pengene vi har til rådighet. Vi har ikke penger til å finansiere en ytterligere prisnedgang, sier Nils Aage Jegstad.

– Vil bli flere reisende

Arbeiderpartiet vil se konkrete regnestykker før de kjøper Jegstads argumenter.

– Kritikerne sa det samme da vi satte ned prisen på ungdomskortet i Akershus for fem år siden. Da kjøpte flere ungdomskort, og det samme skjedde da Oslo satte ned prisen på månedskortet. Det er den samme effekten vi er ute etter nå, sier gruppeleder Siri Hov Eggen.