Hopp til innhold

UP: – Vegvesenet kan bli flinkere

Både UP, forskere og debattanter på Facebook forstår at folk ikke følger nedsatt fartsgrense når fartsgrensene ikke settes opp når arbeidet er slutt. – Det kan være grunner til det, sier vegvesenet.

Kontroll ved Eidettunnelen

Flere personer har mistet sertifikatet etter at de har kjørt for fort forbi veiarbeidene ved Eidettunnelen i Sarpsborg.

Foto: NRK

NRK har tidligere fortalt om veiarbeidere som er bekymret over at bilførere ikke følger den nedsatte fartsgrensen ved anleggsområder.

I kommentarfeltet på NRKs Facebook-side har mange delt sin fortvilelse over at den nedsatte hastigheten ikke fjernes når det ikke foregår arbeid.

«Jeg respekterer skiltene, men respekten forvitrer når skiltene ikke blir dekket til når det ikke er noen som jobber der og det er jo mesteparten av tiden», skriver en.

«Ta ned, dekk til, eller på annen måte gjør skiltingen relevant til riktige tidspunkt. Dette vil øke respekten for skiltene og redusere risiko for uønskede hendelser. En vinn-vinn situasjon», skriver en annen.

Byggearbeider ved Eidettunnelen

Flere bilister reagerer sterkt på at fartsgrensene ikke økes igjen når veiarbeidene er ferdig for dagen.

Foto: NRK

UP-sjef Runar Karlsen er enig i at det ikke bare er bilførerne som er problemet.

Han mener at Statens vegvesen bør bli flinkere på å sette opp farten så fort arbeidet er ferdig for dagen, eller i de dagene det ikke arbeides.

– Så her er det potensial på begge sider. Men dette skal jo selvfølgelig ikke overskygge faren ved å ikke følge skiltene, sier han.

– Øker irritasjonen

Dagfinn Moe

Seniorforsker Dagfinn Moe ved SINTEF forstår at folk blir frustrerte, men påpeker at det viktigste er at man holder fartsgrensen uansett.

Foto: Privat

Seniorforsker Dagfinn Moe hos SINTEF har forsket på nordmenns kjøreatferd i flere år. Han forstår frustrasjonen til mange bilister.

– Når det er vær og føre som tilsier at man kan sette farten tilbake, så øker det irritasjonen til folk når det ikke blir gjort. Samtidig er det ikke alltid det egentlig er egnet til å gå tilbake til normalhastigheten, sier han.

Dette bekrefter Arne Bjørklund, som er leder i driftsseksjonen veiarbeid i Statens vegvesen i Østfold.

Arne Bjørklund

Arne Bjørklund i Statens vegvesen forteller at det er grunner til at den nedsatte hastighetene ikke alltid blir tatt vekk når arbeidet avsluttes.

Foto: Tomas Berger/NRK

– Det folk ofte ikke tenker over, er at det kan være grunner til at farten fortsatt er nedsatt. Rekkverk kan være fjernet, eller grøftene er dypere enn vanlig. Da skal farten gjenspeile faren det er ved å kjøre ut.

Han sier likevel at det kan være tilfeller der arbeiderne rett og slett glemmer å heve fartsgrensene igjen, hvis kjøreforholdene tilsier at det skulle vært gjort.

– Når det pågår arbeider langs veien, og arbeidet er ferdig for dagen, så skal den nedsatte hastigheten fjernes. Det kan godt hende at noen glemmer å gjøre dette.