Hopp til innhold

Unge Høyre sterkt uenig i kritikken mot premiering i skolen

Utdanningsetaten vil se på praksisen med premiering av gode resultater blant elever på videregående skole. Det får Unge Høyre leder Ola Svenneby til å reagere.

Ola Svenneby leder i Unge Høyre

IKKE NOE Å KRITISERE: Ola Svenneby fra Unge Høyre er uenig med at Utdanningsetaten vil se på premiering i skolen.

Foto: NRK

Etter at Nydalen videregående skole valgte å gi to avgangselever med de beste karakterene et gavekort på 1000 kroner hver møtte de mye kritikk. Men ikke alle er enig i kritikken.

– Jeg synes det er et gode at en skole tilgodeser noen som har utmerket seg bra i skolen. Det blir veldig rart hvis Utdanningsetaten og Oslo kommune skal gå inn og nekte dem å premiere noen få elever som har utmerket seg godt, sier leder i Unge Høyre Ola Svenneby.

Flere kritiske til premiering

Kira Amalie Berg Ottesen (19) var den første til å kritisere premieringen under sommeravslutning ved skolen sin, i et leserinnlegg hos Aftenposten mandag.

– I det øyeblikket de sa det var det som om alt låste seg inne i meg. Jeg kjente tårene presse på. Det var så vondt, sa Ottesen til NRK.

Flere hengte seg på og viste forståelse til Ottesens kritikk. Dysleksi Norge sa blant annet at karakterer ikke alltid reflekterer arbeidsinnsats.

Oslos skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) sa også at individuelle premier potensielt kan virke mot sin hensikt.

Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen

KAN FUNGERE MOT HENSIKT: Thorkildsen mener at premiering kan øke prestasjonspresset blant elever.

Foto: Gunnar Bratthammer / NRK

Ikke noe å kritisere

Svenneby reagerer sterkt etter at Utdanningsetaten og Oslo kommune uttalte til VG i går at de nå vil revurdere praksisen.

– I tillegg er det veldig underkommunisert at Nydalen videregående skole også har premiert andre som utmerker seg ikke bare faglig, men også sosialt for eksempel, fortsetter han.

Leiar i Unge Høgre, Ola Svenneby.

STØTTER PREMIERING: Svenneby mener ikke at det er galt å premiere flinke elever.

Foto: Unge Høgres Landsforbund

Svenneby sier også at en burde også premiere elever som har bidratt i det sosiale.

– Men det betyr ikke at de som har utmerket seg spesielt godt ikke skal få anerkjennelse heller. Da er utfordringen heller at flere burde få det.

Vil se på praksis rundt premiering

I går skrev Utdanningsetaten til NRK at ingenting er i veien for skolene til å belønne elever for gode skoleprestasjoner.

Men nå vurderer altså Utdanningsetaten og Oslo kommune å se på praksisen på nytt, skriver VG.

– Denne saken har vist at tiden er moden for å ta en ny diskusjon om dette, sier Trond Lien, divisjonsdirektør for videregående, voksenopplæring og fagopplæring.

Trenger andre metoder for å motivere elever

Kira Amalie Berg Ottesen, avangselev ved Nydalen videregående skole.

I LYKKERUS: Ottesen er glad for at reaksjonene på premiering nå tas seriøst.

Foto: Ingvild Edvardsen / NRK

Ottesen er svært fornøyd med at Utdanningsetaten har valgt å ta reaksjonene seriøst.

Hun er uenig med Svenneby og mener at det finnes andre måter å motivere studenter på.

– Jeg personlig ønsker at man kvitter seg med premiering av prestasjoner helt, og heller fokuserer på hvilke ord vi bruker for å gi skryt for elevers innsats.

Nå håper hun at skolen tar reaksjonene til betraktning.

Vil vi ha et samfunn hvor vi trenger å premiere for å motivere elevene, eller ønsker vi å skape en indre motivasjon for læring, avslutter hun.

En gammeldags praksis

Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen synes det er klokt av Utdanningsetaten å snu.

Jeg synes det er viktig å ikke knytte dette til kun en skole, men at dette er en praksis som flere skoler har hatt, sier skolebyråden til NRK.

Skolebyråden sier også at dette er en viktig debatt blant annet fordi praksisen har pågått i lang tid.

– Jeg forventer at Oslo-skolene er med på debatten og spør seg selv om virkemidlene er hensiktsmessig.

Byråden understreker at man risikerer at det blir mer demotiverte elever, mindre lærelyst og økt prestasjonspress med en slik praksis.

– Jeg synes ikke dette er moderne pedagogikk. Jeg tenker det tilhører fortiden.