Statens Vegvesen begynner arbeidet med å koble Festningstunellen til Bjørvikatunellen på mandag. Det vil bety lengre køer, nytt kjøremønster og lavere fartsgrense gjennom tunellen.
LES OGSÅ:
Trafikkansvarlig i Østlandssendingen forklarer deg alt om det nye kjøremønstret:
- Vi er forberedt
På grunn av begrensningene antar Vegvesenet at kapasiteten gjennom Oslo vil reduseres med en fjerdedel, ned 2000 fra 8000 biler i dag. De oppfordrer derfor de som kan til å la bilen stå hjemme og benytte seg av kollektivtransporten.
Ruter, som drifter kollektivtrafikken i Stor-Oslo, er allerede forberedt på kaos i Oslotrafikken mandag.
- På de linjene som blir berørt er vi innstilt på å sette inn flere busser, dersom det viser seg at bussene blir satående å stampe i kø, sier informasjonssjef Gry Isberg.
LES:
SE VIDEO: (saken fortsetter under)
- Kjør kollektivt
For å få kollektivtrafikken fram, er et det etablert kollektivfelt på Ring1. Men der vil også det meste av biltrafikken gå. Det kan føre til at også kollektivtrafikken blir forsinket.
- Det er nettopp derfor vi oppfordrer bilistene til å reise kollektivt, så unngår man det, sier Isberg.
Dersom antall biler på veien ikke reduseres, regner Vegvesenet med at køene vil forplante seg til andre steder i trafikken.
LES OGSÅ:
Skal kobles til Senketunnelen
Bakgrunnen for at kapasiteten i Festningstunnelen blir begrenset, er at den skal kobles til senketunnelen i Bjørvika.
En 100 meter lang grop er gravd ut under Festnigstunellen, som skal kobles på Bjørvika ved at gulvet gradvis skjæres bort.
Tunnelløpet er strengt i enden der sammenkoblingen skjer. Tunnelen benyttes fram til avkjøringsrampen - det såkalte danskeløpet – og videre i et nytt midlertidig kjørefelt rundt Havnelageret, som flettes inn på E18 på høyde med børsen.
I det vestgående tunnelløpet går det to felt ut av Oslo (inn mot Lysaker) og ett felt mot Oslo. Det er med andre ord møtende trafikk i tunnelen. Kjøreretningene er fysisk atskilt med en fysisk sperre.
LES:
Arbeidet vil pågå i om lag et halvt år, altså fram til mai 2010.