– Nå venter vi på å ta en test, sier Mads Rogbrant fra Göteborg.
Han skal på hytta i Norge og er en av mange som de siste dagene har ventet timevis i kø på Svinesund for å ta en koronatest.
Nyttårsaften ble det nemlig kjent at alle som skal reise inn i landet må testes. Årsaken er frykt for den muterte virusvarianten som først ble oppdaget i Storbritannia.
Men Rogbrant tror det skal gå greit å komme inn i Norge.
– Forhåpentligvis er testen negativ, sier han.
Men snart skal han få en kalddusj.
Sender folk til andre kommuner
Den obligatoriske testingen har ført til at testkapasiteten ved Norges mest trafikkerte grenseovergang er sprengt. Ventetiden har vært på opp mot tre timer, og Halden kommune sender nå flere videre til andre kommuner.
– Vi har ikke kapasitet til å teste alle, og ber grensependlere og folk som har bosted i Norge om å teste seg i hjemkommunen innen 24 timer, sier kommunedirektør Roar Vevelstad.
For å møte pågangen har kommunen søkt etter flere ansatte. På kort tid skal arbeidsstyrken på rundt 20 femdobles og telle nærmere 100 personer. Det bygges også nye mottak der folk kan bli testet.
Allerede nyttårsaften lyste kommunen ut nye stillinger, men det tar tid å ansette og lære opp folk.
– Det er definitivt krevende sett i lys av den totale mengden vi har i egen kommune med vaksinering, smittesporing og testing. Folk må belage seg på ventetid, sier Vevelstad.
Sprengt kapasitet
Etter litt venting kommer Mads Rogbrant fram til grensa. Der får han en uventet beskjed fra politiet – siden han ikke har med seg en fersk, negativ test fra hjemlandet, må han bortvises fra Norge. Ifølge de nye reglene kreves det nemlig to negative tester for å komme inn i landet.
Selv om svensken synes det er ergerlig, tar han det med et smil.
– Vi får reise inn i Sverige igjen og se om vi får tatt en hurtigtest før vi prøver igjen. Vi har jo mat for 14 dager bak i bilen, sier Rogbrant før han får politieskorte ut av Norge.
Det er noen unntak fra testplikten. Barn under 12 år trenger ikke å teste seg. Det gjelder også personer i kritiske samfunnsfunksjoner, grensependlere, langtransportsjåfører og diplomater.