Satser millioner på bildeling

Etter fem år med underskudd, satser firmaet Move About 27 millioner kroner på at folk heller vil dele bil enn å eie en selv.

Move About

Daglig leder i Move About, Michael Eimstad, tror det er penger å tjene på bildeling i Norge. Her sammen med ansatt Lirim Velii (til venstre).

Foto: jon Gimmingsrud / NRK

Firmaet satser på elbiler, og mener at hensynet til miljøet gjør at folk skal velge dem. Et problem er at det å dele bil, ser ut til å være en uvant tanke i Norge, sier daglig leder Michael Eimstad.

– Vi ser at folk forstå godt hva elbiler er, men at dette med bildeling og bilpool er mindre kjent. Der må vi bruke tid på å kommunisere at du ikke må eie alt du skal bruke, sier han.

– Vi ser paralleller mellom streaming i stedet for å kjøpe cd-er for eksempel. At man er medlem av et bilkollektiv er litt på samme måte som at man bruker bil bare når man trenger det, og betaler for det man faktisk bruker.

– Mye enklere

Tommy Leikvoll

Tommy Leikvoll.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

Tommy Leikvoll har vært bildeler i et halvt år. Han leier bil når han skal handle større ting, og sier det flere grunner til at han er godt fornøyd med ordningen så langt.

– Det er enkelt å bestille, enkelt å komme seg inn i bilen, god komfort og billig, sier Leikvoll.

Han synes denne typen utleie er mye mindre omstendelig enn å leie bil gjennom de typiske bilutleiefirmaene.

– Prosessen er veldig mye enklere, enn om du må fysisk inn til en skranke og legge igjen et depositum.

Flest bedrifter

Liv Fiksdahl

Konserndirektør i DNB, Liv Fiksdahl.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

De fleste av dagens 2 000 kunder er med i ordningen gjennom bedriftsavtaler.

DNB har nylig tatt i bruk ti elbiler, og konserndirektør Liv Fiksdahl mener bildeling med elbiler er helt riktig for de signalene selskapet ønsker å sende ut.

– Vi vet at vi over tid har brukt mye penger på kjøre rundt i drosje. Når vi har etablert oss her i Bjørvika var det veldig naturlig for oss å holde av parkeringsplasser for en pool som alle ansatte kan bruke, sier Fiksdahl.

– Nå er det kanskje mange som forbinder bankfunksjonærer med store flak av mørke biler, men nå har vi raske, nette elbiler som tar oss dit vi vil.

Tror de vil tjene penger

Michael Eimstad

Michael Eimstad, daglig leder i Move About.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

Move About har i dag 50 el-biler, og daglig leder Michael Eimstad sier at miljøhensynet taler for at folk heller burde dele enn å eie bil.

– Hvis du bytter ut hver enkelt bensinbil med en elbil er det fortsatt for mye trafikk, og altfor mye plass i det offentlig rom som brukes på biler. Hvis vi skal kutte ned på antall biler, er man nødt til å ha deling, og da er det viktig å bruke de mest miljøvennlige bilene, sier Eimstad.

Men det er ikke bare hensynet til miljøet som ligger bak bedriftsidéen, Eimstad tror også at det er mulig å tjene penger på bildeling, selv etter fem år med underskudd.

– Vi har investert en del penger, og nå tjener vi det vi skal per bil. Nå handler det om volum for oss. Vi er ikke langt ifra å tjene greit i Norge, og vi har ekspandert til flere land. Når man ekspanderer må man investere før man begynner å tjene penger, og det er den fasen vi her i nå. Det er vi komfortable med.