Hopp til innhold

– Du må planlegge godt hvis du skal lade elbilen din

Salget av elbiler har gått i taket de siste årene, men å få ladet bilene er ikke alltid like enkelt. Det finnes ingen hurtigladestasjoner langs E18 mellom Arendal og Asker.

Salget av elbiler har gått i taket de siste årene, men å få ladet bilene, det er ikke alltid like enkelt. For det er store forskjeller på hvor godt de ulike kommunene har lagt til rette for elbileierne.

Jens Olai Justvik

Jens Olai Justvik

Foto: Leif Dalen / NRK
Ladestasjon

I Grimstad kommune i Aust-Agder har Svein Teistedal 12 forskjellige ladestasjoner han kan bruke for å lade opp elbilen sin.

Foto: Leif Dalen / NRK

Det er store forskjeller på hvor godt de ulike kommunene har lagt til rette for elbileiere.

0 ladere i Lillesand

I Lillesand, som ligger langs E18, finnes det ingen mulighet for å lade bilen og det har irritert de som kjører på strøm i området.

– Jeg synes det er elendig. Noen ganger mangler man jo bare litt strøm for å komme seg hjem, sier Jens Olai Justvik, som nylig har kjøpt seg en elbil.

– Du må planlegge godt hvis du skal lade elbilen din, sier han.

12 ladere i Grimstad

I nabobyen Grimstad, som også ligger langs E18, er det en helt annet verden enn i Lillesand.

Svein Teistedal som har tre elektriske biler kan bare boltre seg i strøm på 12 ulike steder i byen.

– Her i Grimstad er det greit. Her har vi ganske mange plasser, sier Teistedal.

– Hva betyr det for deg som har elbil?

– Det betyr mye for oss som bor litt utenfor Grimstad og som skal hit for å handle eller på jobb.

Eksempelet fra Sørlandet viser hvor tilfeldig ladetilbudet er her i landet.

Selv om også Lillesand nå planlegger ett strømuttak i byen.

EL-bil

I Lillesand kommune i Aust-Agder er det ingen muligheter for Jens Olai Justvik å få ladet elbilen sin.

Foto: Leif Dalen / NRK

Ingen nasjonal politikk

For Norge er elbilnasjon nummer en i verden. 3 prosent av alle nye biler er elektriske og nær 3000 nye biler på strøm vil rulle ut på veiene i år.

Arne Otto Iversen

Regionleder i organisasjonen Grønn Hverdag Arne Otto Iversen

Foto: Leif Dalen / NRK

Men tross statlig elbilsatsing med mange fordeler, er det i dag ingen nasjonal politikk for ladestasjonene, som er spredt ut som hagl.

– Det er litt for tilfeldig. I dag er det enten en gårdeier eller en byråkrat som tar initiativet. Det må bli en samlet nasjonal plan, sier Arne Otto Iversen, som er regionleder i organisasjonen Grønn Hverdag.

Ingen hurtigladestasjoner mellom Arendal og Asker

– Vi må ha en strategi på hvordan elbileiere skal komme seg greit fram og ha gode ladepunkter underveis.

Skal du kjøre elbil på E-18 mellom Sørlandet og Oslo risikerer du å gå tom for strøm. For det er ingen muligheter for hurtiglading mellom Asker og Arendal.

– Jeg tror det er her folk holder igjen. Om vi hadde hatt flere ladestasjoner ville flere kjørt elbil.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Feiret Eid med bønn og kake i Kristiansand 01:53
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 03 0,7 kr
Dyrest kl. 08 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,5 kr 25 min.
  • Dusje 5,4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,3 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %