SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Fredag ble det gitt konsesjon til å drive sivil flytrafikk ved Moss lufthavn, Rygge.
- Dette må politikerne håndtere
Rygge Sivile Lufthavn (RSL) har sagt at de regner med at de første ruteflyene fra Rygge kan ta av i 2006, og administrerende direktør i Oslo Lufthavn, Nic Nilsen, regner med at Avinor etter få år vil merke et betydelig inntektstap, skriver dn.no.
- Gitt at Rygge kommer skikkelig opp og stå, og får en utvikling som de har antydet selv, så kan det på sikt bety 100 millioner kroner mindre i året til Avinor fra oss enn det ellers ville vært, sier Nic Nilsen til dn.no.
- Det er også noe som politikerne må håndtere, sier flyplass-direktøren til nettstedet.
- Får mindre ressurser
Ifølge beregninger skal flyplassen kunne betjene rundt en million passasjerer i året, langt mindre enn hva Gardermoen har kapasitet til. Likevel regner Avinor med å tape passasjerer til den nye flyplassen, noe som kan bli dyrt for selskapet.
- Denne flyplassen er den økonomiske motoren i Avinors system for å drifte de øvrige 45 flyplassene i Norge. I den grad vi skulle få dårligere økonomisk resultat enn vi ellers ville fått, så betyr det at Avinor får mindre ressurser til å drifte de øvrige flyplassene, og de står foran relativt betydelige investeringer på sikkerhetssiden. På en måte kan du si at det ikke er sikkert at det betyr så mye for Oslo Lufthavn, men det betyr ganske mye for Avinor, sier Nic. Nilsen ved Oslo Lufthavn til dn.no.
Avinor AS eier Oslo Lufthavn, og det er Samferdselsdepartementet som igjen eier Avinor. Det samme Samferdselsdepartementet som nå har sagt ja til flyplassen i Østfold.