– Jeg har fått mye god respons og det gjør med både rørt og glad, sier Oslos mest usynlige musiker, klokkenist i Oslo rådhus, Vegar Sandholt.
Innslaget har høstet mye skryt og godord florerer på sosiale medier.
– Det var som å høre Oslos eget hjerte banke, skriver noen på facebook.
– Jeg hadde ikke venta denne overveldende tilbakemeldingen, på ingen måte, sier den beskjedne klokkenisten, som sier det var en utfordring å spille samspilt med Kringkastingsorkesteret (KORK).
- Hør innslaget med KORK og rådhusklokkene her (etter Lillebjørn Nilsen)
– Det var stor avstand til dirigenten, så jeg satt med lyd fra KORK på øret, og så på partituret hva de spilte, og så jeg måtte innrette meg etter det. Resten måtte vi nesten overlate til vår Herre. Jeg er positivt overrasket over hvor godt det fungerte.
Det enkle er ofte det beste
– Rådhusklokkene er et sterkt symbol for byen og når det tas i bruk på denne måten så betyr det mye, og kanskje mer enn jeg tør å være klar over som musiker, sier Sandholt.
Det var KORK sin idé å bruke rådhusklokkene. Håkon Berge hadde komponert stykket til melodien av Til Ungdommen.
– Da jeg fikk notene tenkte jeg at dette var såre enkelt, kan dette bli noe, men han (Håkon Berge) hadde rett. Det enkle er ofte det beste.
Ikke et opptak
Mange lurte på om klokkespillet var direkte, fordi lyden ned til Rådhusplassen ikke var særlig høy. Fordi det var en utfordring med avstanden ble det satt mikrofoner på klokkene.
– Det var live. Kanskje man burde hatt et kamera i klokketårnet også, for å vise at det var en liveproduksjon, sier Sandholt.
Det er ikke første gang klokkene spiller i samspill med andre musikere. Klokkenisten har spilt sammen med Filharmonien og sammen med både kor og orkester nede i rådhushallen. Men denne opptredenen har likevel gjort spesielt inntrykk.
– Det var rørende å få være en del av dette arrangementet, sier Sandholt.