Hopp til innhold

Oslo kan gå tom for stein

Hovedstaden kan havne i en situasjon der de må importere 100.000 lastebil-lass med stein årlig, mener Norsk Bergindustri.

Elisabeth Gammelsæter

Hvert år bruker hver og en av oss et lastebil-lass med pukk og grus. Norsk Bergindustris generalsekretær, Elisabeth Gammelsæter, frykter konsekvensene ved å nedlegge pukkverk i Oslo.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

Dersom Huken pukkverk i Lillomarka i Bydel Grorud nedlegges vil det føre til mangel på helt nødvendige råstoffer til bygging av vei, bygg og anlegg.

Steinen som trengs må i så fall fraktes langt og det er ikke samfunnsmessig fornuftig, mener bransjeforeningen Norsk Bergindustris generalsekretær, Elisabeth Gammelsæter.

Bruker et lastebil-lass hver i året

Ifølge en rapport fra Norges geologiske undersøkelse bruker hver person i Norge årlig et lastebillass på ca 11.5 tonn pukk og grus, eller en fullastet lastebil.

Om lag 42 % av produksjonen går til veiformål, mens 29 % går til betongproduksjon. Det resterende går til andre formål som fyllmasse, planering, og tildekking av rørledninger, ifølge rapporten.

– Stein er så tungt at du må ha nærhet til der du skal bruke det, sier Gammelsæter.

Saken fortsetter under bildet

Huken pukkverk

Huken pukkverk (bildet) skal avvikles. Norsk Bergindustri krever svar fra politikerne på hvordan de tenker å dekke etterspørselen etter stein framover.

Foto: Nadir Alam / NRK

Ett steinbrudd for hele Oslo

I Oslo er det tverrpolitisk enighet om at Huken pukkverk skal avvikles, og Oslo kan dermed stå igjen med ett steinbrudd, Bånkall ved grensen til Nittedal. Det alene vil ikke dekke byens behov for steinråstoffer.

Samtidig kan flere steinbrudd i Akershus også kan forsvinne på sikt.

Dermed må store mengder stein fraktes milevis på overfylte veier inn i byen, frykter Gammelsæter.

– Sånn som Norsk Bergindustri har regnet ut vil det bety 100.000 lastebiler per år over kommunegrensa, og det å stå bak en pukkverksbil i rushen og ikke komme fram, det vet vi alle er plagsomt.

Les også: Vil utvide steinbrudd i Oslomarka
Les også: Krever sprengestopp i Lillomarka

Dyrere for fellesskapet

I tillegg til trafikale og miljømessige problemer, kommer høyere pris.

– Det er det offentlige som bygger veier og byggekostnadene vil gå betydelig opp, og da vil det bli dyrere for felleskapet å utvikle Oslo. Dette er noe politikerne bør være opptatt av å gjøre på billiigst og mest mulig effektiv måte.

Steinbrudd og pukkverk er upopulære naboer fordi de lager støy, støv og store sår i landskapet.

– Vi forstår at vi må ta hensyn til naboer og vi skal gjøre dette så lite belastende som mulig, men vi må ha stein og det må faktisk kommunen som har ansvaret ta ansvar for.

Norsk Bergindustri savner nå et svar fra lokalpolitikerne, som vil legge ned Huken pukkverk, om hvordan byen har tenkt til å dekke behovene framover.

Ola Elvestuen

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Foto: Ingvild Baltzersen Sund / NRK
– Finnes et importmarked

Samferdselbyråd Ola Elvestuen fra Venstre sier Oslo ikke vil klare å produsere nok stein innenfor byens grenser til alle hovedstadens byggeprosjekter. Samtidig mener han det finnes et fungerende marked for steinimport.

– Her er det ulike leverandører som ønsker å benytte muligheten til å selge nok stein inn mot Oslo. Vi ønsker et samarbeid med Akershus og andre fylker for å ha en mer strategisk tenkning rundt de steinressursene som er og hvordan vi skal utnytte dem.

Elvestuen sier at Oslo er en byggesone og at man der trenger å benytte arealet til byutvikling.

Utover det er de begrenset av at arealer som kan brukes til steinbrudd ligger innenfor markagrensa.

– Huken pukkverk er et eksempel på det. Huken pukkverk byr også på store trafikale problemer i sitt nærmiljø.