Hopp til innhold

Vil utvide steinbrudd i Oslomarka

Selskapet Franzefoss ønsker å utvide sitt steinbrudd i Bærum innover i Oslomarka. Naturvernforbundet varsler allerede kamp mot planene om å ta et jafs av marka.

Halvard Markussen

Halvard Markussen, konsernleder i Franzefoss mener det er nødvendig å utvide steinbruddet i Bærum slik at det kan drives i 100 år framover.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

– Vi driver en virksomhet som ingen ønsker i sin bakgård, men samfunnet har bruk for våre varer og tjenester, sier Halvard Markussen, konsernleder i Franzefoss.

Markussen mener en utvidelse vil sikre at pukkverket kan forsyne samfunnet med stein til veier og bygningsbransjen i hundre år framover.

40 meter dypt

Virksomheten som Franzefoss-sjefen sikter til ligger på Steinskogen en liten biltur unna selskapets hovedkontor på Rud i Bærum.

På baksiden av åsen åpenbarer det seg et gigantisk krater. Selv store dumpere og lastebiler ser ut som gule lekebiler nede i steinhullet, som er 40 meter dypt og 500 meter i diameter.

Men anlegget er ikke stort nok for å dekke etterspørselen etter stein de neste 100 årene og Franzefoss vil derfor utvide bruddet innover i marka.

100 år framover

– Vi har i dag ressurser for drift i 35 til 40 år framover. Vi prøver å sikre ressursgrunnlaget vårt for 100 år, sier konsernleder Halvard Markussen.

Lastebiler på rekke og rad kommer til steinskogen for å hente shingel, pukk og subus. Pukkverket forsyner Asker, Bærum og Oslo vest med steinprodukter til vei og anlegg. Dersom Franzefoss får tillatelse fra kommune og miljøverndepartementet kan utvidelsen innover marka starte om en 10 års tid.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Franzefoss

Lastbilene går i skytteltrafikk fra steinbruddet til blant annet veianlegg og bygningsindustrien.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

Varsler kamp

Men Naturvernforbundet i Bærum vil kjempe med nebb og klør mot utvidelsen.

– Det er egentlig totalt uakseptabelt å gå så dypt inn i marka, 400 meter så vidt jeg kan lese på et plankart som er publisert. Jeg kan varsle allerede nå at denne saken går vi til kamp mot, sier leder Bjørn Kåre Salvesen.

– Dette er jo et privat innspill hvor de forsøker å utvide og vi vil levere vår innsigelse mot det. Vi antar at politikerne ikke vil tillate steinbruddet å gå inn i marka på denne drastiske måten, fortsetter han.

– Dyrere og dårligere

Men Franzefoss på sin side advarer om at konsekvensene ved å si nei kan bli at steinbruddet må nedlegges og at stein som skal brukes i Bærum og Oslo må kjøres lange avstander, for eksempel fra Hamar og Hønefoss.

– Miljømessig så vil det være en dårlig løsning og kostnadene vil bli betydelig høyere da transportkostnaden er høy i forhold til varens verdi, avslutter Halvard Markussen.