Hopp til innhold

Ønsker to bomringer

SV i Akershus vil at flere bomstasjoner skal finansiere underfinansiert Oslopakke 3.

Video nsps_upload_2010_3_2_18_22_12_2695.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

SV i Akershus mener det bør koste drøyt 40 kroner å kjøre fra Akershus til Oslo.

SV i Akershus foreslår nye bomstasjoner på grensa mellom Oslo og Romerike og Oslo og Follo fra 2012.

Bompengene skal betale for planlagte kollektiv- og veiprosjekter som ellers kan falle ut av en underfinansiert Oslopakke 3 . Deriblant bane til Ahus og riksvei 152 i Follo.

Kan bli to bomringer

Dersom SVs forslag om nye bommer blir noe av, blir det i realiteten to bomringer i hovedstadsområdet: en inne i byen og en på fylkesgrensa til Akershus.

Erlend Helle

Erlend Helle

Bilister i Bærum betaler allerede ekstra bomavgift. SVs fylkespolitiker Erlend Helle ser for seg samme ordning på grensa til Follo og Romerike.

– Det koster i dag tolv og en halv krone i Bærum, og det er naturlig å tenke at det bør koste det samme i Romerike og Follo.

Kunne man ikke heller øke prisen i den eksisterende bomringen?

– Jo det kan man gjøre, og man må antagelig gjøre det også. Det vil nok ikke være nok alene, men det er veldig mye trafikk som stanser før den bomringen som det vil være fornuftig å fange inn, sier Helle.

Les: Positive til bomring

Les også: Så dyr blir bomringen

– Finansieringen er urealistisk

Drøyt 40 kroner bør det koste å kjøre gjennom de to bomringene, mener han.
Helle peker på at det trengs penger i kassa - for vei og kollektiv-tiltakene i Oslopakke 3 blir to til tre ganger dyrere enn forutsatt.

Viktige planer må skrotes dersom ikke bompenge-inntektene økes, mener han.

– I Oslopakke 3 ligger en rekke tiltak på riksvei 152, som det i dag ikke finnes noe realistisk finansieringsalternativ for, sier Helle.

Hva synes du? Si din mening!

– Helt uaktuelt

Gulrota for å akseptere nye bommer er løfter om penger til den nevnte riksvei 152 og bane-løsning til Ahus på Romerike. Men høyreordfører i Oppegård Ildri Eidem Løvaas er ikke fristet til å si ja.

– Det mener jeg er helt uaktuelt. Vi kan godt oppleve at bilistene slutter å kjøre bil dersom vi øker utgiftene, og at trafikken inn til Oslo dermed vil reduseres. Det er i seg selv positivt, men bidrar ikke til å løse noen økonomiske utfordringer knyttet til Oslopakke 3, sier hun.

Forventer ikke å bli populær

SVs ledende samferdselspolitiker i Akershus understreker at en ytre bomring tidligst er aktuell i 2012, når NSB har lovet å sette inn en rekke nye tog på Østlandet. Dermed får akershuspendlere som ikke vil betale nærmere femti kroner i bomavgift inn mot byen et alternativ.

Nå håper Helle at partiene i fylkespolitikken vil diskutere forslaget - men venter seg ikke ros fra bilistene.

– En blir ikke populær av å foreslå dette her, og mange bilister føler nok at de betaler nok. Men jeg tror folk til slutt vil skjønne at det kan være et tiltak for å få ned antall bilister samtidig som man sikrer finansiering for å kunne bygge ut kollektivtrafikk.