Hopp til innhold

Positive til bomring

Tre av fire aksepterer fortsatt bompengeinnkreving i Oslo og Akershus.

Ny bomring i Bærum
Foto: Lars Thomas Nordby / NRK

38 prosent av de spurte synes innføringen av bomringene i Oslo og Bærum er et positivt tiltak, mens 56 prosent synes det er negativt.

Likevel aksepterer tre av fire voksne i Oslo og Akershus fortsatt innkreving av bompenger, ifølge en undersøkelse som ble utført i midten av november blant 1000 voksne i de to fylkene.

- Jeg er positivt overrasket over at publikum likevel aksepterer videre bompengeinnkreving. Det tolker jeg som at folk ser på bompengene som et nødvendig onde for at vi skal få til forbedringer som trengs sier regionvegsjef Sidsel Sandelien i Statens vegvesen.


Negative når prisen stiger

Siden 1990 har andelen som er positive til bomringen svingt mellom 30 og 51 prosent. Fra juli 2008 ble det dyrere å passere bomringen i Oslo, og fra 1. oktober ble det satt i drift en ny bomring på grensen mellom Bærum og Oslo.

Og Sandelien mener det er en sammenheng;

Bomring i Bærum

Den nye bomringen i Bærum, samt dyrere passering, gjør flere negative til bomringene.

Foto: Illustrasjon: Statens vegvesen

- Årets undersøkelse viser at flere er negative til at det er innført bompenger. Dette er ikke overraskende på bakgrunn av at prisene i bomringen ble økt og en ny bomring i Bærum ble etablert i fjor, sier regionvegsjef Sidsel Sandelien i Statens vegvesen.

Krever bedre kollektivtilbud

Tre av fire voksne i Oslo og Akershus aksepterer videre bompengeinnkreving under visse forutsetninger, for eksempel at pengene går til vegbygging og bedre kollektivtrafikk, samt at prosjektene bidrar til å redusere miljøproblemene.

- Spesielt positivt er det at så mange aksepterer at bompenger kan brukes til å styrke kollektivtrafikken. Statens vegvesen mener at et godt transportsystem i hovedstadsområdet er avhengig av et stadig bedre tilbud på tog, trikk, buss og bane, sier Sandelien.

Færre motstandere

23 prosent sier nei til videre innkreving av bompenger uansett forutsetninger.

Men gruppen av bombastiske motstandere har blitt gradvis mindre de siste årene, og har aldri vært så lav som i årets undersøkelse.

Det mener Leder av samferdselsstyret i Akershus, Lars Birger Salvesen, er positivt:

- Det er bra at det er økende forståelse av at man må bruke bompenger for å rydde opp i de transportproblemene og miljøutfordringene før de kveler Oslo-området. Bompenger brukes av regionale myndigheter når statens ikke stiller opp.