- Det har gått veldig, veldig bra, sier kommunikasjonssjef Trude Isaksen i Jernbaneverket.
- De nye kablene fungerer både jernbaneteknisk sett, og med at tyvene ikke vil ha dem. Det er noe av det viktigste, vi har vært veldig plaget av tyverier på Østfoldbanen.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Ikke bryet verdt å stjele
Slike kabler har ikke vært testet i Norge før, også liten grad i Europa. Kobbertyverier langs jernbanelinjene har langt fra vært et norsk problem alene, men Jernbaneverket tror de nå har funnet en god løsning: Jobben med å stjele kablene blir for krevende, samtidig får tyvene langt fra så godt betalt på å selge dem som før.
- De nye kablene har et annet plastdekke rundt, som er så vanskelig å klippe av at det trengs spesialverktøy, utdyper Isaksen.
- Plasten må skrelles av, dermed blir det svært mye jobb for tyven. Samtidig vil de bare få en fjerdedel av prisen for aluminiumet hos en skraphandler, som de ville fått for kobber.
- Det er rett og slett ikke verdt det.
Omfattende problem
Tallene bare fra Østfoldbanen viser at problemet har vært omfattende. I fjor var det 18 slike tyverier av kabler, i år så langt seks. Og tyvene har ikke tatt én av de nye kablene. Ser man samtidig på at et slikt tyveri kan stanse togtrafikken i fem timer eller mer, så er det innlysende at dette er ønskelig også ut fra trafikkavviklingsmessige hensyn.
- Vi syns det er utrolig tragisk at kabeltyverier skal hindre togtrafikken, sier Isaksen.
Skal bytte ut mer
- Det vil være et lengre lerret å bleke å skifte ut alt av kabler, men vi håper at når vi ettervert får skiftet ut langs Østfoldbanen, så vil tyvene finne ut at dette ikke er et sted å være.
- Og vi vil nok ta dette i bruk også andre steder. Vi har også hatt en del kobbertyverier på Gardermobanen, legger kommunikasjonssjefen til.
- Jeg har ikke tall på hva dette vil koste, men på landsbasis vil det bli dyrt. Men det har vært et veldig godt prøveprosjekt. Nå skal vi typegodkjenne de nye kablene, altså få dem inn i standardmateriellet vårt, og da blir det lettere å ta det i bruk også på andre banestrekninger.
Dyre og irriterende konsekvenser
Å rydde opp etter kobbertyvene koster store mengder penger, ressurser og tid. Det ene er selve forsinkelsene på en av landets tettest trafikkerte togstrekninger. Så er det pengene Jernbaneverket må bruke på å kjøpe inn nye kabler, og tiden det tar å hyre inn eksterne entreprenører eller bruke egne mannskaper på å erstatte stjålne strømkabler.
- Dette er penger vi gjerne skulle brukt på andre ting, sier Isaksen.
- Får vi brukt mer av disse pengene på vedlikehold, så vil det nok bli færre forsinkelser.