SE OGSÅ: |
|
LYD OG VIDEO |
Hjelp | Mer lyd og video |
ALT OM: |
Skipsreder Niels-Erik Lund (49) er aldri tidligere blitt avhørt av politiet, til tross for at han satt i styret i selskapet som innkasserte forsikringssummen for "Scandinavian Star". Ifølge den danske avisen Ekstra Bladet har Lund reist fra hjemmet sitt i Florida til Danmark for å forklare seg.
Lund var direktør for DFDS-selskabet SeaEscape som på 1980-tallet leide ferjen av Stena Line til cruisetrafikk i Karibia.
Han var også styremedlem og lønnet konsulent i SeaEscape da selskapet kjøpte skipet hos Stena Line for 10,3 millioner dollar og samme dag solgte det videre til Vognmandsrutens Henrik Johansen for 21,7 millioner dollar.
Samme dag ble skipet forsikret for 24 millioner dollar.
-Jeg er klar til å gi min forklaring, sier skipsrederen til avisen.
Denne nyheten vekker nytt håp hos de pårørende om ny etterforskning av brannen i passasjerferja som natt til 7. april 1990 krevde 159 menneskeliv.
Ny gransking
-Vi ser det som veldig positivt at det foretas nye avhør i saken. Vi har aldri sagt at brannen 100 prosent sikkert skyldes forsikringssvindel, men det er mye som tyder på dette. Derfor er det så viktig med en ny og grundig etterforskning av årsakene til tragedien, sier Ole Arnt Westberg, leder av Støttegruppa for etterlatte og pårørende etter "Scandinavian Star", til NTB.
De pårørende har aldri lagt skjul på misnøyen med etterforskningen av saken. Ikke minst har de vært kritiske til at politiarbeidet var delt mellom Norge, Sverige og Danmark.
-Vi forventer at saken blir gjenopptatt under en samlet etterforskningsledelse. Først da vil vi ha tillit til at alle sidene i saken blir skikkelig belyst, sier Westberg.
En 37 år gammel danske, tidligere dømt for ildspåsettelse, ble av norsk politi utpekt som brannstifter om bord på ferja. Fordi han selv omkom i brannen, ble saken henlagt på grunn av bevisets stilling.
Advokat Harald Stabell, som representerer Støttegruppen, mener teorien om 37-åringen som brannstifter ikke er riktig. Han har satt spørsmålstegn ved at eierforholdene rundt "Scandinavian Star" aldri ble etterforsket av dansk politi.
Svindel?
-Brannen utløste gigantiske forsikringsutbetalinger, uten at politiet noen gang sjekket hvem pengene gikk til. Det er utrolig at det mulige motiv for dødsbrannen som kan utledes fra dette, aldri ble etterforsket, har Stabell tidligere uttalt til Aftenposten.
Etter avhørene av den danske skipsrederen kan Stabells krav bli tatt til følge.
Etter det Ekstra Bladet har brakt på det rene, vil Niels-Erik Lund fortelle politiet om hvilke økonomiske overveielser som lå bak da ferjen ble satt i drift under nye eiere en uke før katastrofen.
Rederiet SeaEscape, som Lund var styremedlem i, kjøpte skipet en uke før brannen. SeaEscape solgte det videre til Vognmandsrutens Henrik Johansen samme dag for dobbel pris, men beholdt selv forsikringspolisen og innkasserte følgelig forsikringssummen.
"Scandinavian Star"-kaptein Hugo Larsen innrømte tidligere denne uken at brannmenn fra land kan ha blitt villedet av mannskapet under redningsarbeidet.
Mannskapet skal ha sagt til brannmennene at det ikke var mulig å pumpe vann på flammene samtidig som man pumpet vann ut av båten. Det stemte ikke, det var separate lense- og brannpumper.
Dansk politi vil utpå nyåret avgjøre om det skal iverksettes ny etterforskning.