Hopp til innhold

Nå blir det buss for tog på store deler av Østlandet

Lørdag 24. juni starter Bane Nor sommerarbeidene på jernbanen. Det betyr flere stengte togstrekninger og buss for tog.

Buss for tog på Oslo Sentralbanestasjon

Se etter de gule skiltene, er oppfordringen fra Bane Nor.

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Verst går det utover reisende til og fra Drammen stasjon.

Natt til lørdag 24. juni går startskuddet for en seks uker lang periode med arbeid for å bygge det nye dobbeltsporet fra Drammen til Kobbervikdalen.

Dermed blir det seks uker stans i togtrafikken ved stasjonen, som allerede før arbeidene starter «går på halv maskin» på grunn av flomsikring og arbeidet med ny bybru.

Disse arbeidene sørger for at kun de første avgangene med Flytoget har kjørt fra Drammen stasjon, og kun de siste fra Gardermoen har gått helt til Drammen.

– Det fører til at Flytoget gjennom størstedelen av døgnet får Asker som endestasjon. For våre reisende som skal reise til eller fra Drammen, har vi vår egen Flytogbuss, skriver Flytoget.

Blir også nattarbeid

Fra lørdag stenger også de resterende sporene i Drammen.

– I år vil togene kjøre til Brakerøya, og derfra går det shuttlebuss til Drammen. Men, dersom du skal videre forbi Drammen, må du huske å bytte til buss for tog på Asker, sier Siv Egger Westin, kommunikasjonssjef for persontog i Vy.

Siv Egger Westin

Siv Egger Westin er kommunikasjonssjef for persontog i Vy.

Foto: Bård Gudim

Det påvirker også reisende med Bergensbanen.

Nytt i år er at Go-Ahead samarbeider med Vy for å få færre busser på veiene. Det innebærer at Go-Aheads passasjerer kan ta Vy-tog mellom Oslo S og Asker, der de bytter til Go-Aheads busser.

– Vi stanser togtrafikken fordi vi skal gjøre arbeider som av sikkerhetshensyn og praktiske årsaker ikke kan utføres når det er strøm i kablene eller tog som ruller forbi på skinnene, skriver Bane Nor på sine nettsider.

De understreker også at det blir en del nattarbeid.

– Å stanse togtrafikken gir store konsekvenser. Derfor må vi utnytte tiden best mulig i denne perioden. Det innebærer at det også vil være nattarbeid, og til tider støyende nattarbeid. Naboer som blir berørt av støyende arbeider over grenseverdiene har fått tilbud om alternativ overnatting, skriver de om arbeidene i Drammen.

Tog kjører inn på Drammen stasjon, der det foregår anleggsarbeid for å oppgradere stasjonen.

Arbeider på Drammen stasjon gjør at det allerede kun er halv kapasitet på antall spor. Men i sommer blir det full stans i seks uker.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Ifølge Bane Nor er det samtidig arbeider også på strekningen Nykirke-Barkåker og Tønsberg stasjon lenger sør på Vestfoldbanen. Derfor er det også buss for tog for det meste av Vestfoldbanen i disse ukene.

Østfoldbanen stenges i en uke

I mange år har togpassasjerene på Østfoldbanen hatt buss for tog i flere sommeruker. I år stenges jernbanen kun i en uke, og bare enkelte avganger erstattes med buss for tog de siste 3 ukene.

På Oslo S vil de fleste busser gå fra Trelastgata ved spor 19. Alle busser vil ha endeholdeplass på grusplassen i Tollbugata.

– Vi skal skilte godt, se etter de gule skiltene. Togselskapene har kundeveiledere på plass på de store stasjonene for å bistå de reisende, sier Victor Hansen, direktør for kunde- og trafikkinformasjon i Bane Nor.

– Vi er glade for at kundene våre på Østfoldbanen blir mindre påvirket i år, og at de har et togtilbud gjennom mesteparten av sommeren – selv om det blir noen færre avganger og endret reisemønster i form av buss for tog mellom Rosenholm og Oslo S, sier Westin.

Follobanen er stengt i hele juli, fordi Bane Nor skal koble på de vestgående sporene på Oslo S.

– Arbeidet i sommer er en kompleks jobb, som kan skape noen forsinkelser når vi starter opp trafikken igjen, men vi har stort fokus på dette og gjør vårt beste for at trafikken skal gå i rute, sier Victor Hansen om arbeidene på Follobanen, som er den største sporoppgraderingen på Oslo S på 40 år.

Les også Tar «telt for tog»: – Noen synes sikkert vi er rare

Sover i telt på grunn av buss for tog

Nytt signalsystem på Gjøvikbanen

Bane Nor jobber også med fornyelse av de gamle signalsystemene på jernbanen. Det skal gi færre forsinkelser og flere tog i rute.

På Gjøvikbanen er det stengt mellom Oslo S og Gjøvik 7.–20. august, for å teste det nye systemet og for å oppgradere spor og kontaktledninger.

Fra 24. juni – 9. juli er det også stengt mellom Mjøndalen og Kongsberg/Nordagutu på Sørlandsbanen.

– Våre tog kommer i denne perioden til å kjøre til og fra Notodden, i stedet for å stoppe på Nordagutu. Dette gjør vi for å redusere reisetiden totalt sett, ettersom bussene kan kjøre raskere mellom Notodden og Asker, melder Go-Ahead.

Selskapet understreker at fordi de vanligvis ikke kjører til Notodden, vil det stå Nordagutu som overgangsstasjon på billetten: – Men overgangen mellom buss og tog vil være på Notodden mellom 23. juni og 10. juli, skriver Go-Ahead.

På Oslo S er det de fire siste helgene i juli nattestengt mellom lørdag og søndag.