Hopp til innhold

Legger strikkhopp på is

Lang saksbehandlingstid i Norge og tvert nei i Sverige gjør at strikkhopperne må vente.

Prosjektet med strikkhopping fra den gamle Svinesundsbrua legges nå på is.

Reiselivsselskapet Midnight Sun Bungee Team (MSBT)har i flere år jobbet opp mot Halden kommune og Samferdselsdepartementet for å få tillatelse til å etablere en fast strikkhopprampe under den gamle Svinesundbrua, men har så langt ikke lyktes.

- Vi må nå legge prosjektet på Svinesund på is. Det ligger helt fremst på vår prioriteringsliste for å kunne sette igang på Svinesund, men vi må avvente nye nasjonale retningslinjer for strikkhopp fra bruer, sier Petter Kvalsvik i MSBT til nrk.no.

Les også:

Strikkhopping fra den gamle Svinesundbrua

Slik har Midnight Sun Bungee Team sett for seg utspringsrampa på norsk side under den gamle Svinesundbrua. Selskapet mener det ligger et potensiale på flere tusen hoppere årlig i sesongen april til og med september.

Foto: Midnight Sun Bungee Team

Svensk nei

I januar i år ytret Strømstad kommune ønske om å ta over det norske strikkhoppingprosjekt på den gamle Svinesundbrua.

- Vi mener dette er et spennende prosjekt, sa Strømstad kommunes daværende næringssjef Lars-Erik Antonsson til NRK i januar 2010.

Men Strømstad kommune har ikke fått til noen løsning med det svenske Vägverket, og kommer ikke til å kjøre saken videre.

Vägverket ønsker ikke strikkhopp fra den svenske siden av brua.

Dessuten vil svenske sjøfartsmyndigheter måtte ha vært involvert i og med at hoppingen på svensk side vil måtte foregå over farleden i Ringdalsfjorden under bruene, i motsetning til på norsk side, der farleden ikke berøres direkte.

Svenske regler innskjerpet

Reglene for strikkhopping er dessuten innskjerpet i Sverige på forsommeren i år.

Petter Kvalsvik, Midnight Sun Bungee Team

- Vi har ventet i halvannet år på nasjonale regler, og vi må legge bort Svinesundprosjektet inntil reglene er avklart, sier Petter Kvalsvik i MSBT

Foto: Midnight Sun Bungee Team

I Sverige foretas de fleste strikkhopp fra mobilkraner som leies inn av de selskapene som står for stikkhoppaktivitet. Alt spesialutstyr for strikkhopp står de svenske selskapene selv for.

Rikspolisstyrelsen har i et rundskriv innskjerpet kravene for hva lokale politimyndigheter kan tillate, og dette vil skjerpe kravet til godkjenning av utstyret som benyttes.

Strikkhoppselskapene klassifiseres i Sverige for fremtiden som "tivoli", og det gjør at kravene til sikekerhet økes betydelig fra i dag med skjerpet sikkerhetsstandard.

Regelventing i 1,5 år

Så langt har tillatelse drøyd i Norge, og det har flere ganger sett ut til at Samferdselsdepartementet har vært på glid i sakens anledning.

Det har vært sterk uenighet under høringsprosessen i forhold til strikkhoppreglene.

Veidirektoratet har blant annet ment at Statens Vegvesen måtte passe på strikkhopperne, men dette har Samferdselsdepartementet vært helt uenig i.

Reiselivsselskapet Midnight Sun Bungee Team, som driver strikkhoppaktivitet for andre året i et prøveprosjekt på Trolljuv bru i Etne, har vært en sterk pådriver for regelendring.

- Vi har ventet på nye nasjonale regler for strikkhopp fra bruer i halvannet år, og vi håper på at reglene kanskje kommer i løpet av året, sier Petter Kvalsvik i Bungee Midnight Sun Team.

Gamle Svinesundbrua

Svenske veimyndigheter sier nei til strikkhopp fra den gamle Svinesundbrua. Det samme har norske veimyndigheter og Riksantikvaren også gjort så langt. Nå håper Reiselivsselskapet Midnight Sun Bungee Team på at nye nasjonale regler vil åpne for strikkhopp fra den gamle brua ved Svinesund. (Utsikt fra Sverige til Norge)

Foto: Rainer Prang / NRK

Stor turistmagnet

Kvalsvik har tidligere pekt på at hoppingen i strikk fra den gamle Svinesundbrua kan bli en turistmagnet for Østfold og Halden.

- Dette kan bli stort innen turismen. Det får mange ringvirkninger lokalt hvis det kommer igang. Ikke bare vil folk som ønsker å hoppe i strikk på et slikt fantastisk sted komme hit, men mange, mange andre vil ønske å komme å se på hoppingen, sier han.

Men selv om selve utspringet fra brua foregår på undersiden av veibanen er det nettopp det faktum at det kan bli for mye folk på brua, som gjør at vegvesenet har vært tilbakeholdne med å gi grønt lys.

Også Riksantikvaren har vært avvisende til inngrep på brua, som har gjennomgått en kostbar svensk-norsk oppussing de siste tre årene.