Strømstad kommune kan komme til å overta et et norsk strikkhoppingprosjekt på den gamle Svinesundbrua.
– Vi mener dette er et spennende prosjekt, og vil at de norske initiativtakerne tar kontakt med oss. Så vil vi forsøke å guide dem videre i det svenske byråkratiet på en best mulig måte og finne en løsning, sier Strømstad kommunes næringssjef Lars-Erik Antonsson til NRK.
Glad for svensk utspill
For ti år siden startet Petter Kvalsvik i reiselivsselskapet Midnight Sun Bungee Team forberedelsene til strikkhopping på norsk side av brua.
Selskapet, som har postadresse Tromsø, driver innen reiselivssektoren og har
som sin spesialitet.– Vi er veldig glad for Strømstad komunes utspill. Vi vet jo at dette prosjektet er liv laga. Svinesundbruene er kjent langt utenfor Norges grenser, og det er et potensiale her for mange tusen hoppere årlig, sier han.
Kvalsvik setter stor pris på at Strømstad kommune tar fatt i saken. Skulle strikkhopprosjektet bli en realitet på motsatt side av grensen, mener han det ville vært fabelaktig.
– Dette kan bli stort innen turismen. Det får mange ringvirkninger lokalt hvis det kommer igang. Ikke bare vil folk som ønsker å hoppe i strikk på et slikt fantastisk sted komme hit, men mange, mange andre vil ønske å komme å se på hoppingen, sier han.
Dårlig lokal respons
Reiselivsselskapet Midnight Sun Bungee Team er skuffet over Østfold fylkeskommune og Halden kommune.
– At ikke Halden kommune og turistmyndighetene i Østfold har kjempet med nebb og klør for å sikre denne etableringen er svært skuffende for oss, sier Kvalsvik.
I fjor høst ,
og fikk svar fra daværende varaordfører, Wenche Olsen (Ap) som senere ble stortingsrepresentant.– Vi har aldri vært negative til dette, snarere tvert imot. Da Midnight Sun Bungee Team ville starte hoppingen fra brua, sendte vi en anbefaling til Samferdselsdepartementet. Jeg forstår ikke denne kritikken, sa Olsen til NRK i september 2009.
Hun sa videre at Kvalsvik var hjertelig velkommen til et møte med kommunen.
– Jeg hadde det første møtet med Halden kommune i 2002. Jeg svarte daværende varaordfører på hennes invitt gjennom NRK i fjor i september i en epost, og redegjorde for hvordan saken lå an, men har ikke hørt mer siden, sier Kvalvik, som i 2009 har hatt et
etter at lokale politikere presset på statlige myndigheter.– Byråkratiet forsinker
– Gjennom årene har det blitt mange møter med statlige instanser, mange brev, mailer og mange telefonsamtaler, sier Petter Kvalsvik til NRK.
Han mener norsk byråkrati har bidratt til at saken fortsatt ikke er ferdigbehandlet.
Selv om det
, som tyder på noe uenighet fra departementets side i forhold til Vegdirektoratets bastante "nei" til strikkhopping fra "grensebruer" nå foreligger, er Kvalsvik usikker på hvor prosjektet lander.– Vi har vært veldig nær flere ganger, men nå går det enda en runde til før departementet og direktoratet får utvekslet korrespondanse. Det blandes inn alt for mange byråkrater, og stadig virker det som om ingen vil skjære igjennom, sier Kvalsvik.
– Hopp i Sverige!
– Opplevelsesturisme er i sterk vekst. Det vil være spennende for Strømstad kommune å få prosjektet. Vi vil gjerne at hoppingen skjer på svensk side av brua, sier næringssjef Lars-Erik Antonsson.
Han understreker at Strømstad kommune ikke skal drifte strikkhoppervirksomheten på noen måte, men ønsker å bistå i den grad de kan til at prosjektet ser dagens lys.
Den populære, svenske
er helt på det rene med at de ikke har råderett over den gamle Svinesundbrua, og Antonsson mener nøkkelen ligger hos Vägverket.– Når vi kommer i dialog med det norske reislivsselskapet, så finner vi ut hvilke behov de har. Det er først og fremst Vägverket, men også politiet, redningstjenesten og trolig også ansvarlige for sjøtransporten, som må involveres. Men vi er i utgangspunktet veldig positive til prosjektet, sier næringssjefen i Strømstad kommune.
– Det er en gladmedling Strømstad kommune nå kommer med, sier Kvalsvik.
Han vil ta kontakt med næringssjef Antonsson snarest, for å forsøke å finne ut hvilke muligheter som ligger 100 meter bortenfor der han hadde håpet å få ha sin norske utspringsrampe på samme bru.