– Det er en god ting at pasientene blir klar over rettighetene sine, sier avdelingsdirektør i Helseøkonomiforvaltningen (HELFO), Kristin Bøgseth.
HELFO er en etat under Helsedirektoratet, som blant annet skal ivareta pasienters rettigheter.
Bøgseth sier de har fått dobbelt så mange henvendelser enn vanlig, etter at ventelistetriksingen ble kjent.
– Foregikk over mange år
Saken ble kjent etter at flere leger og tillitsvalgte ved OUS fortalte om omfattende triksing med ventelister på sykehuset.
Ifølge TV2 har ledelsen ved sykehuset fulgt denne praksisen i flere år for å spare penger.
- Les også: Stoltenberg vil ha ventelistetriksing gransket
- Les også: Pasientombudet frykter pasienter kan dø
Pasienter krever sin rett
Den siste uken har HELFO fått 74 henvendelser fra folk som har ventet lengre enn de skal i sykehuskø.
– Vi har hatt rundt 20 - 30 flere henvendelser mer enn vanlig, og økningen kommer hovedsaklig fra Helse Sør-Øst, sier Bøgseth.
Hun sier mediaoppmerksomheten har ført til at flere pasienter har blitt klar over rettighetene sine.
Riktig å prioritere
Oslo Universitetssykehus har ikke vært tilgjengelig for kommentar i denne saken.
Tidligere har administrerende direktør ved OUS, Bjørn Erikstein, sagt at han ikke kjenner til at leger skal ha fått beskjed om gjøre slike prioriteringer, men mener det er riktig å prioritere pasienter som selv sier fra om sine rettigheter.
- Hør intervjuet: Pasientombud i Akershus, Knut Fredrik Thorne, om ventelistetriksingen (02.03.2012):
- Hør intervjuet: Fylkeslege Petter Schou om at sykehusene ikke kan la budsjettene bestemme (02.03.2012):