Hopp til innhold

Gjøvikbanen

  • Gjøvikbanen stengt etter at buss kjørte inn i en bro i Oslo

    Gjøvikbanen ble mandag formiddag stengt mellom Oslo S og Kjelsås etter at en buss kjørte inn i en bro.

    Bane Nor opplyste om stengingen i en trafikkmelding klokken 9.31.

    – Det er en buss som har kjørt inn i en bro. Det er uklart hvor alvorlig det er. Det er folk som er på vei opp dit nå, og de vil inspisere og se om det er skader på broen som kan påvirke togene. Normalt pleier sånt som dette å løse seg forholdsvis raskt, opplyser pressevakten i Bane Nor til NTB.

    Bane Nor varsler en ny oppdatering klokken 11.

    (NTB)

  • Gjøvikbanen åpner tidligst onsdag ettermiddag

    Gjøvikbanen er fortsatt stengt mellom Eina og Gjøvik på grunn av flom. Bane Nor varsler ny oppdatering ved 13-tiden onsdag.

    Natt til onsdag var strekningen fortsatt stengt. Bane Nor varsler en ny oppdatering klokken 13 onsdag. (NTB)

    gjøvikbanen 5
    Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK
  • Gjøvikbanen holder stengt i helga

    På grunn av arbeid på sporet er både Gjøvikbanen stengt fram til søndag.

    Den vil være stengt mellom Oslo S og Gjøvik fram til søndag 30. april klokka 12.55.

    Bergensbanen er også stengt fram til søndag på strekningen mellom Bergen og Hønefoss. Strekningen vil være stengt fram til søndag 30. april klokka 11, skriver Bane Nor i en pressemelding.

    Vy kjører buss for tog.

    Gjøvikbanen er stengt
    Foto: Aleksandr Nedbaev / NRK
  • Gjøvikbanen: Like mange elgpåkjørsler som i hele fjor

    Hittil i år har 13 elger blitt påkjørt på Gjøvikbanen. Det er like mange som hele fjoråret, skriver Oppland arbeiderblad.

    Totalt i 2022 ble 13 elger og 41 rådyr påkjørt. Så langt i år er 13 elger og 13 rådyr påkjørt av tog på Gjøvikbanen.

    Lars Slåttsveen i Viltnemnda er ikke overrasket over det høye tallet for 2023, og skylder på været.

    – Det er snøforholdene som gjør det. De går der det er lettest, og da er jernbanen og vegene alternativene, sier Slåttsveen til avisen. Han forteller at han tror det blir flere påkjørsler med snømengden som er nå.

  • Gjøvikbanen kan påvirke Rv.4

    Kapasitetsøkningen på Gjøvikbanen må tas hensyn til når det nå blir vurdert hva slags Rv.4 som skal bygges i framtida, mener Bane Nor.

    Under Arendalsuka i går sa konsernsjef Gorm Frimannslund at myndighetene må bli flinkere til å se vei- og jernbaneinvesteringer på samme strekning i sammenheng og brukte Oslo - Gjøvik som eksempel.

    Siden 2020 er det investert 1,3 milliarder kroner på Gjøvikbanen, det største oppgraderingen siden overgangen fra damp til elektrisitet i1963. Det vil gi dobbel frekvens mellom Oslo og Gjøvik i desember.

    - Når vi i tillegg tar med at man kan doble det en gang til med å kjøre doble togsett, er det er formidabel trafikkvekst som er mulig å få på jernbanen, sier Gorm Frimannslund til NRK.

    Statens vegvesen er i gang med å utrede ny Rv.4 mellom Oslo og Gjøvik. Bane Nor-sjefen vil ikke si om ny vei er overflødig.

    - Jeg ønsket bare å påpeke at dette hensyntas. Og så er mitt inntrykk at vi ikke greide å hensynta det godt nok i arbeidet med eksisterende Nasjonal Transportplan, sier han.

    Gorm Frimannslund, konsernsjef Bane Nor
    Foto: JOHN-ANDRE SAMUELSEN / NRK