Hopp til innhold

Fancy elektronikk-trøbbel stopper båtfolk

Motorstopp er ikke hva det en gang var.

Slep av båt

Redningsskøyta har det travelt i sommersesongen, og elektroniske problemer ses oftere. Her hjelper de noen i trøbbel ved en annen anledning.

Foto: Anders Ödman/RS Horn Flyer

En god, gammeldags mekanisk motorstopp er fortsatt en av de vanligste oppdragene redningsskøytene har, men oftere og oftere møter de på så avanserte båter at det ikke er annet å gjøre enn å slepe den til land.

Ikke så lett å hjelpe

Det forteller Knut Hveding, som er skipper på redningsskøyta «Horn Flyer».

Dagens båter er nå så velutstyrte, med elektronikk og mini pc-er, at det kun er selger eller leverandør som kan hjelpe hvis uhellet er ute.

– Det er mye avansert elektronikk og da blir vi litt mindre behjelpelige. Det er det ikke så lett å ta tak i som rene mekaniske problemer, forteller han.

Knut Hveding

Skipper på redningsskøyta Horn Flyer, Knut Hveding, har travle dager.

Foto: Privat

Han forteller at de oftere møter på elekroniske utfordringer i båtene, fordi flere kjøper seg nye båter. Da er det ikke så lett for redningsmannskapene og sette seg inn i all elektronikken, siden den er forskjellig fra båt til båt, forklarer han. forklarer han.

– Selv om elektronikken i båtene er både bra og stabil, byr det på utfordringer når uhellet først er ute.

Senest nå i pinsen var det en mann som ikke fikk båten sin i gir, fordi det var noe feil med elektronikken.

Det blir som en pc-pakke. Fungerer det ikke må du be om hjelp hvis det ikke fungerer med «svenskeknappen».

Knut Hveding, skipper

– Da er det ikke så mye annet vi får gjort, enn å slepe båten til land.

Trenger fagfolk

Han tror det er som med biler, at noen skjønner all dataen, mens andre ikke.

– Vi ser de samme tendensene på båt som i bil, og da er jo spørsmålet om man skal tørre å kjøre videre hvis man først har hatt en stopp uten å ha vært på en sjekk. Det kan jo bli litt verre å bli liggende ute på sjøen, enn å bli stående langs veien, sier han.

I tillegg til gir, er det også en del båter som har elektronisk styring. Ifølge Hveding er det et stalltips å la båten være strømløs i noen minutter, før man slår på igjen.

Han sier også at det er viktig å få tatt båten på en sjekk før den sjøsettes for sesongen.

– Det blir som en pc-pakke. Fungerer det ikke må du be om hjelp hvis det ikke fungerer med «svenskeknappen».

Da må man oppsøke fagfolk.

– Da trenger du hjelp fra noen med god innsikt til feilsøking, nulling og koding. Det har ikke vi utstyr til i redningsskøytene.

Så det blir mye slep på dere i sommer?

– Det får trenden vise, avslutter han.