Hopp til innhold

Bussjåfører lei av Carl Berner-krysset

Ett trafikkuhell på Carl Berner mandag morgen førte til enorme køer i området. Bussjåfører mener den mye omtalte rundkjøringen er komplisert og upraktisk.

31-bussen og 301-bussen kolliderte på Carl Berners plass mandag morgen. Kollisjonen førte til lange køer i området. Ingen ble skadd.

– Mange bussjåfører er oppgitt over tilstanden på Carl Berners plass i Oslo, sier tillitsvalgt og verneombud i selskapet Unibuss, Steinar Olsen, etter busskollisjonen på Carl Berners plass mandag morgen.

Kollisjonen førte til store trafikale problemer, og en lang slange av busser stod stille på rekke og rad på Ring2.

– Veldig vanskelig rundkjøring
Tillitsvalgt i Unibuss, Steinar Olsen.

Tillitsvalgt i Unibuss, Steinar Olsen, sier mange bussjåfører klager på rundkjøringen.

Foto: Andreas Sundby / NRK

– Ja, det var rimelig stort kaos. Det var jo et langt tog av busser som ventet på å komme over og svært mange passasjerer som ikke fikk buss, sier Steinar Olsen til NRK.

Han legger ikke skjul på at mange av kollegaene hans jevnlig klager over den firkantede rundkjøringen.

– Den er komplisert og skaper ofte blokkering, spesielt i ettermiddagsrushet. Det er en veldig vanskelig rundkjøring. Når det først blokkerer seg der så blir det så komplisert at noen aktivt må ta ansvar og dirigere trafikken. Av og til tar en ansvarsfull bilist eller bussjåfør seg av det, eller så må politiet komme, sier Olsen.

Hvor praktisk har en firkantet løsning vist seg å være for de som kjører buss?

– Den er veldig upraktisk. Vi kjører med busser som er nesten 19 meter lange. De trenger mye plass. Det er veldig vanskelig å komme seg gjennom der på en sikker måte. Det blir mye småknuffing.

Tror du mandagens ulykke skjedde som følge av hvordan krysset er bygget?

–Jeg kjenner ikke til årsaken og vil ikke spekulere i det. Men når jeg ser bildene derfra så kan jeg si at vi vet at stedet for ulykken er et utsatt sted.

Holder fast på at rundkjøringen er vellykket

Pressekontakt i bymiljøetaten Odd Olav Bratteberg

Pressekontakt i bymiljøetaten, Odd Olav Bratteberg, påpeker at målet var å redusere personbiltrafikken gjennom krysset.

Det var Statens Vegvesen som bestemte at rundkjøringen skulle være firkantet, og i fjor slo Bymiljøetaten og Ruter fast at løsningen Carl Berner-krysset fikk i 2010 har vært vellykket for kollektivtrafikken, at de ville ha flere firkantede rundkjøringer.

– Hovedmålet var at antallet biler som kjører gjennom Carl Berner skulle ned. Det har vi oppnådd og er godt fornøyd med, sier pressekontakt i bymiljøetaten, Odd Olav Bratteberg.

Han sier også at han ikke har hørt at bussjåførene er kritiske til løsningen og hvordan den fungerer.

LES OGSÅ:

Selv om Bratteberg fastholder at rundkjøringen fungerer etter planen, antyder han likevel at det ikke blir laget flkere slike kryss i Oslo med det første.

– Vi har ingen konkrete planer om å bygge flere tilsvarende firkantede kryss, sier Bratteberg i Bymiljøetaten til NRK.no.

Når det gjelder ulykken mandag, sier Bratteberg at trafikantene må overholde vikeplikten.

Artikkelen fortsetter under bildet

Carl Berners plass i Oslo

Det unike firkantede krysset på Carl Berners plass i Oslo skaper strid.

Foto: Andreas Sundby / NRK

Verneombudet i Unibuss legger ikke skjul på at han aldri har skjønt hvorfor rundkjøringen ble firkantet.

I 2010 sa Statens Vegvesens prosjektleder for utbyggingen av den nye rundkjøringen, at den utradisjonelle utformingen ikke ville vanskeliggjøre trafikken.

– Jeg forstår ikke hvordan de kunne si det. Vi tror kanskje at de bruker litt feil modeller når de skal beregne størrelsen på både rundkjøringer og andre kryss. Dermed blir det trangt og vanskelig for oss å komme frem. Det har vi lagt frem eksempler på veldig mange ganger, sier Steinar Olsen i Unibuss.

Vil ha bilene vekk

Til tross for at mange bussjåfører er frustrert over situasjonen på Carl Berner, så mener Steinar Olsen at tilstanden kunne ha vært enda verre.

– Når det gjelder Carl Berner, så fikk bransjen med innspill i forkant. Hvis ikke ville resultatet blitt langt verre enn det som står der i dag. Vi ble heldigvis hørt på flere områder. Utenom rushtid går jo derfor trafikken greit, sier Olsen til NRK.no.

Er det for sent å gjøre noe med?

– Jeg tror nok at det sitter langt inne, men hvis man fikk enda mer av biltrafikken vekk fra krysset ville ting bli bedre for kollektivtrafikken. Det er jo å kaste inn en brannfakkel å si det, men for det kollektive ville det vært best å bli kvitt bilene. Men da må politikere inn i bildet, og eventuelt bestemme det, sier tillitsvalgt og verneombud i selskapet Unibuss, Steinar Olsen til NRK.

Kø på Carl Berners plass

Kollisjonen i rundkjøringen på Carl Berner førte til lange køer i morgenrushet mandag. Som bildet viser var situasjonen for kollektivtrafikken like fastlåst som for vanlige biler.

Foto: Morten How Lode