Hopp til innhold

– Ingen tar ansvar for økte klimautslipp

Lavprisselskapene Ryanair og Norwegian bidrar til voksende utslipp gjennom økt trafikk.

Ryanairs ruter til og fra Torp bidrar til ny rekord.

Flytrafikken på Ryanairs norske base på Rygge har økt kraftig på fem år.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Flytrafikken på Ryanairs norske base på Rygge har gått fra null til to millioner passasjerer på fem år.

Utslippene er opp mot en halv million tonn Co2 i året. Det tilsvarer en fjerdedel av utslippene fra all innenriks flytrafikk i Norge.

Men ingen tar ansvaret for de økte klimautslippene, sier Borgar Aamaas, forsker ved Cicero senter for klimaforskning.

– Hvis du for eksempel flyr fra Norge til København, så står verken Norge eller Danmark ansvarlig. Det blir internasjonale utslipp som ingen har ansvaret for, forklarer Aamaas.

Stadig flere nordmenn flyr oftere

Lavprisselskapene Ryanair og Norwegian bidrar til voksende klimautslipp gjennom økt trafikk.

De presser prisene i flymarkedet og de andre flyselskapene må følge etter, noe som fører til at stadig flere nordmenn flyr oftere enn før.

Rygge søker nå om å få øke trafikken med 50 prosent. Gardermoen bygges ut for å håndtere seks millioner flere passasjerer i året.

Arild Hermstad

Arild Hermstad, leder for Fremtiden i våre hender.

Foto: Thomas Winje Øijord / NTB Scanpix

– Trenden må snus

Trenden i flytrafikken må snus av hensyn til miljøet, mener lederen for Fremtiden i Våre hender, Arild Hermstad.

– Man kan reise til Italia for absurde 49 kroner. Da sier det seg selv at man ikke betaler for miljøkostnadene ved den flyreisen, sier han til NRK.