Mandag var det igjen store problemer i
etter at en kjøreledning falt ned. Ifølge NSB ble 7.000 passasjerer rammet denne gangen. 16 avganger ble innstilt og mange forsinket, noen så mye som to timer.Les også:
- Dårlig forslag
Med utgangspunkt i en EU-forordning om passasjerers rettigheter, har togselskapet lagt fram et forslag til erstatning for reisende med periodebillett.
Forbrukerombudet er ikke fornøyd med forslaget.
- Vi synes ikke det NSB har kommet med er bra nok. Erstatningssummene blir rett og slett for små, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet til VG.
- Regningen hører hjemme hos NSB
I stedet mener ombudet at erstatningen må baseres på Jernbaneverkets mål for punktlighet.
I klartekst betyr det at hvis en bestemt bane har en punktlighet på 87 prosent i en gitt måned, skal passasjerene bare betale 87 prosent av månedskortet og dermed få 13 prosent avslag i prisen.
- Regningen hører hjemme hos NSB og Jernbaneverket, ikke hos
togpassasjerene, sier Gjedrem.
Selv mener NSB at EU-kravet om 25 prosent rabatt etter en time
og 50 prosent etter to timer er nok.
I tillegg påpeker kommunikasjonssjef Anne Rygg at NSB tilbyr bedre alternativ transport enn EU-forordningen tilsier.