Moss Lufthavn Rygge
i løpet av de nærmeste månedene for å unngå konkurs.Eierne sier at de ikke vil gå inn med mer penger før passasjertaket i konsesjonen er fjernet.
Samferdselsdepartementet har foreløpig
.Pål Tandberg, administrerende direktør i Rygge Sivile Lufthavn, sa onsdag til NRK Østfold at
som lå til grunn for konsesjonen.- Forarbeidene ikke gode nok
Bjerknes mener at de ansvarlige ved flyplassen burde ha gjort et bedre arbeid forut for konsesjonssøknaden og at de deretter har kommet på etterskudd i forhold til å informere sentrale myndigheter om trafikkutviklingen.
- Forarbeidene har ikke vært gode nok i forhold til å forutse hvilken utvikling man faktisk ville få ved flyplassen. Dermed har man hele tiden ligget på etterskudd og vært nødt til å be om å få rammebetingelsee endret når det gjelder åpningstider, passasjertak og så videre, sier Bjerknes.
Han synes at et mer helhetlig og langsiktig perspektiv burde ha vært anlagt.
- Hadde vært ryddigere med en mer helhetlig prosess
- Jeg mener at man relativt kort tid etter at konsesjonen ble gitt innså at det her ville skje endringer som gjorde at man ville nå passasjertaket relativt raskt, og jeg mener det ville ha været mest ryddig å ha startet på det tidspunktet en prosess med sikte på en helthetlig endring av konsesjonen, i stedet for å føre en kamp skanse etter skanse først med takstregulativet, så med åpningstidene og nå med passasjertaket, sier Bjerknes.
Med bedre planlegging hadde flyplassen unngått den situasjonen som nå har oppstått, mener Senterparti-politikeren.
- Det som er viktig nå er at man gjør et robust arbeid slik at det man nå ber sentrale myndigheter om, vil tåle nye svingninger i flymarkedet i lang tid fremover, sier Bjerknes.