Hopp til innhold

- Rygges vilkår har blitt endret

Regjeringen har strammet til Moss Lufthavn Rygges konsesjon ved å sette et absolutt passasjertak, mener flyplass-sjefen. - Slik var det ikke i utgangspunktet, sier han.

Moss Lufthavn Rygge

Antall flybevegelser er viktigere enn antall passasjerer og bør legges til grunn ved vurderingen av konsesjonen til Moss Lufthavn Rygge, mener stortingsrepresentanene Irene Johansen (Ap) og Martin Engeset (H).

Foto: NRK/Lars Håkon Pedersen

Moss Lufthavn Rygge må ha tilførsel av flere hundre millioner kroner for å unngå konkurs.

Flyplassens eiere sier at det ikke er aktuelt å bruke mer penger så lenge passasjertaket opprettholdes.

Men samferdselsdepartementet har så langt insistert på at konsesjonsvilkårene ikke kommer til å bli forandret for å unngå en konkurs.

- Regjeringen har strammet inn på konsesjonen

Pål Tandberg, administrerende direktør i Rygge Sivile Lufthavn, mener imidlertid at konsesjonsvilkårene for flyplassen i virkeligheten har blitt forandret allerede - til det verre.

- Det som har skjedd er at den sittende regjeringen har definert konsesjonen vår mye strengere enn den tidligere var. Vi hadde en varslingsplikt på 750.000 passasjerer. Nå har de tydeliggjort dette ved å kalle det et absolutt tak på 774.000 passasjerer, og det kan vi ikke leve med, sier Tandberg.

- Varslingsplikt ikke det samme som et absolutt tak

Han sier at betingelsene for flyplassen har endret seg siden konsesjonen ble gitt.

- Det som står i konsesjonen er at vi har en varslingsplikt ved 750.000 passasjerer. Det er det vi har hatt som grunnlag og risiko når vi tok beslutningen om å investere i flyplassen, ikke et absolutt tak, og det er to forskjellige ting, sier Tandberg.

Han innrømmer at det ble søkt om konsesjon for et lavere passasjerantall, men sier at virkeligheten innenfor den sivile luftfarten har forandret seg kraftig siden den gang.

- Problemet er at markedet har endret seg, og det er mange år siden vi søkte om den konsesjonen. Det bildet er gammeldags, og Gardermoen har også hatt en betydelig vekst i passasjerer som følge av lavprisselskapenes inntog i markedet. Det er den virkeligheten vi også lever i, og da må vi ha rammevilkår tilpaset den virkeligheten, påpeker Tandberg.

- Ingen kan drive lønnsomt med et slikt tak

Han mener det er galt å insistere på denne passasjerbegrensningen.

- Alle eierne hos oss er veldig langsiktige, og de har stilt seg positive til å investere mer i denne flyplassen, og vi har alle sammen veldig tro på denne flyplassen, men det kunstige passasjertaket må bort. Det er ingen andre flyplasser som har et slikt tak, og det er ingen flyplasser som kan drive lønnsomt med en slik begrensning, sier Tandberg.

- Flybevgelser viktig - ikke antall passasjerer

Han får medhold fra Irene Johansen, Østfold-representant for Arbeiderpartiet på Stortinget.

- Vi på Stortinget kommer til å følge opp saken videre overfor samferdselsministeren, næringsministeren og statsministeren for å bistå flyplassen. Vi deler Tandbergs syn på konsesjonen og varslingsplikten som ligger der, forteller Johansen.

Hun mener at det må være antall flybevegelser og ikke antall passasjerer som må være avgjørende.

- Det er jo flyene som støyer og forurenser og ikke passasjerene. Det har vi hevdet hele tiden, sier Johansen.

Hun mener at konsesjonen til flyplassen er uklar.

- Det er veldig uheldig at den konsesjonen som ble gitt av Bondevik-regjeringen har den uklarheten i seg – med både flybevegelser og passasjertak. Det er den vi har slitt med hele veien, for ellers har flyplassen faktisk fått gode rammevilkår, sier Johansen.

- Passasjerantallet per fly har økt kraftig

Stortingsrepresentant Martin Engeset fra Østfold Høyre mener også at antall flybevegelser må legges til grunn.

- Regjeringen bør snarest sørge for at passasjertaket enten blir hevet eller aller helst opphevet. Da konsesjonen for flyplassen ble gitt, la man til grunn 21.000 flybevegelser, og det er det som må være avjgørende her. Nå har man en helt annen flytype. Norwegian har for eksempel 180 passasjer per fly. Da man søkte, la man til grunn 30-40 passasjerer per fly, og derfor blir det feil å insistere på passasjertaket, sier Engeset.

Han tror ikke at flyplassledelsen overdriver når den sier at flyplassen kan gå konkurs om noen måneder.

- Jeg oppfatter ikke at dette er ikke noe skremmeskudd fra flyplassen. Det står om Rygge Sivile Lufthavns sjanser til å overleve. Dette er en alvorlig situasjon, ikke bare for selskapet, men først og fremst for Østfold-samfunnet, som kan miste en fantastisk flott flyplass, sier Engeset.

Han mener at folk i Østfold må gjøre det klart overfor Regjeringen at det ikke er akseptabelt med en Rygge-konkurs.

- Vi trenger nå full mobilisering slik at Regjeringen – også SV og Senterpartiet – forstår at vi i Østfold ikke finner oss i at denne flyplassen går til konkurs, sier Engeset.