Hopp til innhold

Helsetopp ber matvarebransjen slutte å reklamere for usunne varer

Myndighetene og matvarebransjen må samarbeide bedre, så det blir en endring i nordmenns helse, mener statssekretær.

Ellers vil ikke helsevesenet klare å stå i utfordringene, er budskapet fra statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt (Ap) i Helse- og omsorgsdepartementet. Han deltok i en paneldebatt med aktører i matbransjen hos Fafo torsdag

– Reklame for ostepop og baconpølse – vi må snakke om det. «Tre for to sjokoladeboller» og så videre, vi må snakke om det. Hvis det ikke skjer en endring der, så nordmenns BMI fortsetter å gå opp, og vi ser at antall eldre går opp, og vi i tillegg skal bli sykere, så vil ikke helsevesenet klare å stå i dette.

Bjørkholt sier Helsepersonellkommisjonens rapport tydelig vil tegne opp et bilde av at Norge vil slite med at veksten i helsepersonell er for lav sammenlignet med veksten i antall eldre. Da må befolkningen bli sunnere, påpeker Bjørkholt. Markedsføring av usunne produkter er et av grepene Bjørkholt trakk fram.

Han deltok i debatt etter at Fafo la fram evaluering av «Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold».

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no