– NSB blir gjennom jernbanereformen en rendyrket togoperatør som skal vinne anbud. Da må vi lage en slankere og mer effektiv organisasjon, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB i en pressemelding.
NSB-konsernets styre vedtok derfor onsdag at de skal nedbemanne rundt 300 ansatte innen ledelse og administrasjon i persontogvirksomheten innen 2018. Kuttene skal gjennomføres i samarbeid med de ansattes organisasjoner.
Ifølge Isaksen håper de at kuttene først og fremst skal skje gjennom naturlig avgang og frivillige oppsigelser gjennom 2017 og 2018.
– Tung beslutning
– Dette er en tung beslutning for NSB. Vi er inne i en av de mest krevende omstillingene i NSBs historie, og dette er grep vi er helt nødt til å gjøre nå, sier Isaksen.
Som følge av jernbanereformen skal flere virksomheter som i dag er eid av NSB-konsernet få nye eiere.
Rom Eiendom, togvedlikeholdsselskapet Mantena, og virksomhet knyttet til togmateriell og salgs- og billettløsninger blir skilt ut fra NSB-konsernet i 2017. Samtidig blir persontogvirksomheten i NSB gradvis bli konkurranseutsatt.
– Ansatte reagerer med sjokk og vantro
– Reformen utarmer NSB. Den skiller ut selskaper og persontrafikken skal konkurranseutsettes, så det måtte jo få en konsekvens for de ansatte, sier Jane B. Sæthre, nestleder i Norsk jernbaneforbund til NRK.
Hun sier bakgrunnen for kuttene er at det er for mye støttefunksjoner i selskapet når de samtidig skal konkurrere om anbud.
– Jeg tror de ansatte reagerer med litt sjokk og vantro. Det som ble sagt da reformforslaget ble lagt fram i Stortinget, var at reformen skulle føre til mer arbeid i jernbanen og ikke færre ansatte, så jeg tror ikke de var forberedt på at det skulle løses med overtallighet i så stor grad, sier Sæthre.
– Vi kommer ikke til å akseptere oppsigelser, legger hun til.