– I 1. klasse har vi uteskole og elevmassasje der elevene masserer hverandre. Vi mener det er viktig at elevene lærer seg å bli sosialt trygge, samhandle med hverandre og vite hva som er lov og ikke lov, forteller rektor på Trudvang skole, Bjarte Ramstad.
Han tror fysisk aktivitet er en av nøklene for å få mindre mobbing. Mattebingo, adjektivstafetter og andre aktiviteter er en del av skolehverdagen.
– Vi har også tilfeller av mobbing, men da griper vi inn så raskt som mulig, lager vedtak og følger opp. Vårt mål er at vi gjennom forbyggende arbeid skal hindre at vi ikke har kontroll på vårt miljø og elevens miljø, sier rektoren.
– Var ikke et tema
18. mars i år ble Djupedalutvalgets rapport levert til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Etter jobbing i 19 måneder hadde utvalget kommet med en rekke nye tiltak mot mobbing og krenkelser i skolen. Men fysisk aktivitet som en faktor glimrer med sitt fravær.
– Fysisk aktivitet var ikke et tema som ble brakt opp i prosessen vi har hatt med skoler, elever og utdanningsforbundet, sier utvalgsleder Øystein Djupedal.
– Men det høres spennende ut. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at et godt fysisk tilrettelagt skolemiljø vil ha betydning for elevenes trivsel, sier Djupedal.
– Kan også bidra
– Er dette noe kunnskapsdepartementet bør ta med seg videre?
– Så absolutt. Vi har ikke blitt bedt om å se på de fysiske forholdene ved skolen, så det har ikke vært en del av vår utredning. Men det er et godt innspill som man kan se videre på, sier Djupedal.
Kunnskapsministeren skal nå jobbe videre med innspillene han har fått.
– Det er en god idé med mer fysisk aktivitet i skolen, men hvor målrettet det er å innføre fysisk aktivitet for å få ned mobbingen er jeg litt mer usikker på. Men gjort på riktig måte, så kan nok det at elevene får bevege seg og få en variert skoledag også bidra til mindre mobbing, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.