Det var i talen til Frp-landsmøtet at partileder Siv Jensen slo fast at regjeringen skal bruke 200 millioner kroner på å rive bomstasjoner i år.
Budskapet ga salens lengste stående applaus.
Men summen bilistene betaler til bompenger øker år for år. I 2017 passerte det for første gang 10 milliarder kroner. I år er det ventet 13 milliarder kroner.
– 200 millioner kroner av de 13 milliardene i bompenger som kreves inn i år, har fint liten betydning i det store bildet. Men det kan ha stor betydning for der dette skjer, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk institutt til NRK.
Av bompengene som ventes innbetalt i år, utgjør beløpet fra Siv Jensen altså 1,5 prosent.
Stemmer for milliarder
Jensen erkjenner selv at pengene ikke rekker så langt.
– Men med det politiske flertallet vi har på Stortinget, kommer folk fremdeles til å måtte betale bompenger. Det er imot alt det vi ønsker. Og det smerter, sier Jensen.
5. juni kommer regjeringspartiene til å stemme for to veiprosjekter som skal finansieres med ti milliarder kroner i bompenger fra bilistene.
Dagens Næringsliv omtalte prosjektet torsdag:
- 35 kilometer firefelts E18 Langangen–Dørdal i kommunene Porsgrunn og Bamble. Veien skal koste 11,6 milliarder kroner. 4,4 milliarder av dette skal etter kalkylene tas inn i bompenger.
- Opprustet E6 Ulsberg–Melhus gjennom kommunene Rennebu, Midtre Gauldal og Melhus er beregnet å koste 15 milliarder kroner. Av beløpet skal 5,6 milliarder finansieres med bompenger.
Fjerner millioner
Før de økte bompengene skal vedtas i Stortinget i juni, kommer regjeringen til å legge fram hvilke som skal bort.
Endringen vil komme i revidert nasjonalbudsjett, som skal legges fram 14. mai. Da vil det også bli klart hvilke bommer som skal rives på hvilke strekninger, ifølge Jensen.
Hun har merket seg det gryende opprøret mot bompenger flere steder i landet.
– Det er bra at folk sier ifra, det er bra at det er et opprør. Kanskje er det dette som skal til for at Fremskrittspartiet ikke skal måtte stå alene i kampen mot bompenger, sier Jensen.
Transportøkonomisk institutt sier de 200 millionene trolig brukes til å fremskynde bomprosjekter som er i ferd med å bli ferdig finansiert.
– Jeg går ut fra at de tenker å betale ned gjelda for noen bomselskaper som snart er nedbetalt, sier Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk institutt.
Samferdselsminister Jon Georg Dale ser nå på hvilke prosjekter det blir og hvordan det gjøres, opplyser politisk rådgiver Karine Skaret til NRK fredag ettermiddag.
Slik kan pengene brukes
En rekke bomprosjekter har en nedbetalingstid over mange år. Noen store prosjekter er for eksempel:
- Bypakke Bergen: 5270 millioner kr.
- E18 Gulli - Langangen: 6756 mill. kr.
- E6 Gardermoen - Kolomoen: 4918 mill. kr.
- Rv 13 Ryfast: 6100 mill. kr.
Se hele listen over nedbetaling av bompengeprosjekter nederst i artikkelen
Et prosjekt som er nærmere å sluttføres, er for eksempel E6 Svinesund med 254 millioner kroner, viser tall fra Statens vegvesen.
Forventet nedbetalingsår er 2020, viser en oversikt fra Vegvesenet.
Hvis de 200 millionene Jensen lover blir brukt på ett prosjekt, kan det med andre ord rekke omtrent til fjerning av én slik bom ett år før tiden.
– Tendensen de senere årene har vært at det åpnes flere enn det legges ned. Det skjer fordi det bygges mer vei, og at flere byer får såkalte bypakker, sier Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk institutt.
Bombrems i Buskerud
41 nye bomstasjoner skal ifølge Broom bygges rundt Drammen i 2020 som del av Buskerudpakke 2. Bomringen skal etter planen bidra til et årlig tilskudd på 700 millioner, i perioden 2020-2034.
Tirsdag sa kommunestyret i Nedre Eiker og bystyret i Drammen nei til å behandle Buskerudbypakke 2 og bompenger i drammensområdet nå, melder NTB.
I 2018 hadde 62 bompengeprosjekter innkreving av bompenger. 22 prosjekter hadde ennå ikke startet innkreving av de som da var vedtatt, skriver Statens vegvesen.
Tabell: Kontor for bompengeforvaltning, Statens vegvesen
NRK rekrutterer for tida deltakere til prosjektet Hele Norge snakker, der folk kan bli koblet sammen med noen de er uenige med. 25. mai skal par snakke sammen på arrangementer rundt om i landet. Hvis du vil delta, kan du svare på spørsmålet under for å begynne påmeldinga.