Hopp til innhold

Tobarnsmor Alexandra Lind (25): – Kommer til å bruke 39.600 i bompenger årlig

Alexandra Lind sier at hennes familie kommer til å bruke 3300 i måneden og 39.600 kroner i året i bompenger. – Da må du ha et veldig spesielt kjøremønster, kontrer lederen for Bymiljøpakken.

Frontfigur i kampen mot bompenger på Nord-Jæren, Alexandra Lind, møtte i Debatten torsdag kveld.

Alexandra Lind sier at hennes familie kommer til å betale 39.600 kroner i bompenger årlig.

Denne saken er oppdatert fredag 31.08.2018 med kommentar fra leder for Bymiljøpakken som sier at det er svært usannsynlig at det vil koste 39.600 kroner i året i bompenger.

Alexandra Lind forklarer at pengesummen blir så høy, bare ved at mannen hennes kjører frem og tilbake til jobben i Stavanger.

Aksjon mot bomring i Stavanger

Onsdag aksjonerte bompengemotstandere i både Sandnes og Stavanger. I Stavanger sto trafikken stille på Bybrua allerede før den varsla kolonnekjøringa starta.

Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix

– For oss som er småbarnsfamilie river det på en måte ned det vi prøver å bygge opp rundt familien vår, sier Lind.

Fra 1. oktober skal det koste 44 kroner for biler å passere bomstasjonene i den nye bomringen på Nord-Jæren i rushtiden. Utenfor rushtiden koster bompasseringen 22 kroner.

Lind og familien har derfor regnet seg fram til at de vil bruke 3300 kroner i måneden og 39.600 kroner i året i bompenger.

– Jeg føler at vi har betalt for veien flere ganger allerede. Hvor mange ganger skal vi betale, spør Lind.

Mener det er usannsynlig

Lind og familien oppnår dermed den maksimale utgift for én bil i den nye bomringen, som er 39.600 kroner per år.

Men leder for Bymiljøpakken, Stine Haave Åsland, påpeker at det er svært usannsynlig å oppnå denne summen.

– I teorien kan kostnadene overstige 30.000 kroner i året, men da må du ha et veldig spesielt kjøremønster, sier hun.

For å komme opp i 39.600 kroner forutsettes det at bilen når passeringstaket på 75 passeringer per måned i et helt år. Alle passeringene må også være gjort i rushtiden, mellom 07.00–09.00 og 15.00–17.00 i ukedagene. Bilen kan heller ikke ha bombrikke. Ved abonnement vil passeringene bli 20 prosent lavere.

Åsland mener at nesten ingen har et slikt kjøremønster, og at en vanlig husholdning mest sannsynlig vil få kostnader fra 8000–16.000 kroner i året.

– I praksis blir det mye lavere kostnader, og jeg tror ingen vil komme opp i 39.600 kroner, sier hun.

- Dette er ikke løgn. Folk er i mange forskjellige situasjoner, og dette er reelt for oss, svarer Lind.

Ifølge bompengeselskapet Ferde blir 83,9 prosent av alle passeringene på Nord-Jæren gjort av bilister med avtale som har brikke.

Lind og familien er blant de ytterst få uten bombrikke.

Sigurd Sjursen, grunnleggeren av Facebook-gruppen For vi som er imot bomringen i Sandnes og Stavanger, sier til NRK at utgiftene kan komme opp i 39.600 kroner, men at den utregning kun vil gjelde et lite antall som ikke har brikke og som kjører mye gjennom bomstasjonene.

Fylkesordfører: – Usosialt

I Debatten torsdag kveld møtte Lind fylkesordfører i Rogaland, Solveig Ege Tengesdal (KrF). Tengesdal disponerer selv firmabil i jobben som fylkesordfører, og sier at hun får bompenger dekket.

– Derfor kan ikke du forstå dette her. Du får ikke kjenne på konsekvensene som vi tygger på nå, sier Lind til Tengesdal.

Aksjonsleder i Rogaland, Alexandra Lind, synes det er svært urettferdig at fylkesordføreren i Rogaland, Solveig Ege Tengesdal, ikke trenger å betale bompenger når hun er på jobb.

Alexandra Lind og fylkesordfører i Rogaland, Solveig Ege Tengesdal (KrF) møttes til duell i Debatten.

Den betente bompengesaken har vakt harme hos mange. En meningsmåling gjennomført av Respons Analyse på oppdrag fra Stavanger Aftenblad og NRK i perioden 15. til 20. august, viser at sju av ti er motstandere av den nye bomringen.

Også fylkesordføreren selv sier at hun mener at bompengeavgiftene, som er lik for rik og fattig, ikke er rettferdige.

– Det er usosialt, og det er noe vi i partiene er nødt til å jobbe videre med. Vi må finne en annen modell for veiprising, sier Tengesdal.

– Må gi folk alternativer

Høsten 2017 signerte Tengesdal en byvekstavtale for Nord-Jæren med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og daværende kommunalminister Jan Tore Sanner (H).

De ni største byene i Norge er blitt tilbudt å inngå såkalte byvekstavtaler med staten, der det blant annet arbeides med å nå nullvekstmålet – et mål om at personbiltrafikken i den bestemte byen ikke skal økes.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

VELGER SELV: Samferdselsminister (frem til fredag) Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier at byene og fylkene selv kan velge hvilke virkemidler de iverksetter for å nå nullvekstmålene.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som slutter i jobben fredag, sier at staten har gitt nok penger til å finansiere alle statlige veiprosjekter. Men at Rogaland fylke har prioritert annerledes, og har selv valgt bompenger som et virkemiddel for å oppnå nullvekstmålet.

Han mener at folk må få et alternativ til bil først, før bompenger blir innført som et virkemiddel.

– Ved å gi folk et alternativ til bil, så vil mange velge det. Men begynner man med bompengene, presser man folk ut av bilene uten alternativ, da ender folk opp med å kjøre likevel, sier han.

Fredrik Solvang spør bompengeaksjonister i Stavanger, Bergen, Oslo og Kristiansand hvorfor de er så store motstandere av bompenger.

Derfor er folk sinte

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger