NRK Meny
Normal

Studenter «speeder opp» studiene

«Tom» skrev bacheloroppgaven under påvirkning av Ritalin. Han er en av flere norske elever som bedriver såkalt akademisk doping.

Studenter bruker dop og reseptbelagte medisiner for å takle eksamenspresset. Leggemiddelverket advarer mot en skremmende utviling.

SE VIDEO: «Tom» bruker reseptbelagte midler for å takle presset på studiene.

I studentenes helse- og trivselsundersøkelse fra 2014, svarer 4,2 % av de spurte at de har brukt prestasjonsfremmende medikamenter i studiesammenheng.

Et av medikamentene studentene oppgir er ritalin. Ritalin bidrar til økt konsentrasjon og skrives ut som resept til mennesker med ADHD.

– Jeg ønsket å prestere faglig. Når jeg tok ritalin føltes studiene mye mer interessante. Stoffet tar jo kontroll over belønningssenteret i hjernen og dermed føles det man driver med viktigere, sier «Tom» som denne våren avslutter mastergraden på Universitetet i Oslo.

Ulemper og gevinster

Statsviter og tidligere leder av tankesmien Progressiv Aksel Braanen Sterri hisset på seg mange da han i 2013 skrev kronikken «En pille for bedre konsentrasjon», der han tok til orde for å oppheve forbudslinjen mot ritalin.

– Mange har alvorlige konsentrasjonsproblemer. Det er ikke så lett for dem å legge i-paden til sides, slik mange uten konsentrasjonsproblemer tror.

Han mener man må veie fordelene opp mot bieffektene.

– Hvis det er sånn at mange klarer seg bedre akademisk og får bedre liv av ritalin, så bør forbudet oppheves, sier han.

En skremmende utvikling

Fagdirektør i Legemiddelverket Steinar Madsen mener det er bekymringsfullt at studenter føler seg presset til å bruke medisiner for å prestere bedre.

– I USA har enkelte studier vist at så mye som 10 til 15 % bruker disse stoffene. Nå ser vi at denne utviklingen har kommet til Norge og det synes jeg er skremmende.

Han påpeker at ritalin er vanedannende og lister opp en rekke uheldige andre bivirkninger:

– Du kan få hjerterytmeforstyrrelser og høyt blodtrykk. I tillegg opplever mange å sove dårlig, gå ned i vekt og miste matlysten. Det er heller ikke slik at de som opplever at de kan lese lenger og mer konsentrert, nødvendigvis gjør det bedre på eksamen.

– Min dårligste akademiske prestasjon

Til den sistnevnte påstand får Steinar Madsen støtte av Tom:

– Jeg tror den oppgaven jeg leverte er noe av det dårligste jeg har gjort i min akademiske karriere. Jeg ble ukritisk og syntes vinklingene mine var bedre enn de egentlig var. Du blir jo ikke plutselig smartere fordi du tar amfetamin eller ritalin. Det bare føles sånn.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger