Siv og Erna må svare i Stortinget etter Krekar-uttalelse

SV og Arbeiderpartiet krever svar fra både finans- og statsministeren etter at finansminister Siv Jensen (Frp) sa at hun var villig til bryte menneskerettighetene for å få mulla Krekar i forvaring.

Erna Solberg og Siv Jensen

FÅR SPØRSMÅL: Både statsminister Erna Solberg (t.h.) og finansminister Siv Jensen (t.v.) må svare for seg i Stortinget etter Jensens uttalelser om mulla Krekar. Arkivbilde av Siv Jensen og Erna Solberg i vandrehallen før en spørretime.

Foto: Heiko Junge / Scanpix

– Siv Jensen er nødt til å rydde opp i dette. Selve forskjellen på det norske myndigheter og det mulla Krekar står for, er jo menneskerettighetene, sier SV-leder Audun Lysbakken til NRK.

Audun Lysbakken

– Jeg regner med at Siv Jensen benytter anledningen til å si at hun mente nei, da hun svarte ja, sier Audun Lysbakken (SV).

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Han understreker at Norge ikke kan ha en finansminister som ikke er tydelig på at menneskerettighetene skal følges.

Det var i et intervju med NRK Dagsrevyen i 2009 at Siv Jensen sa at hun i ytterste konsekvens var villig til å sette menneskerettighetene til side for å få mulla Krekar i forvaring. Overfor TV2 gjentok hun dette sist fredag.

Svaret skapte sterke reaksjoner, blant annet i SV, som nå krever at finansministeren svarer på hva hun mente med utspillet i Stortinget.

– Da regner jeg med at hun benytter anledningen til å si at hun mente nei, da hun svarte ja, sier Lysbakken.

– Bekymringsfullt

Hadia Tajik

– Det ville jo være oppsiktsvekkende hvis statsministeren mener det er helt greit at hennes stedfortreder er villig til å bryte menneskerettighetene, sier Hadia Tajik (Ap).

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Også Ap reagerte på finansministerens svar, og sender et skriftlig spørsmål til statsminister.

– Det er veldig bekymringsfullt at en fungerende statsråd, som tidvis er fungerende statsminister, kommer med den type utsagn som Siv Jensen gjør, sier leder for justiskomiteen på Stortinget, Hadia Tajik (Ap), til NRK.

Hun forventer at statsministeren er klar og tydelig på at menneskerettighetene er viktige, og at Solbergs statsråder jobber for å fremme, ikke begrense menneskerettighetene.

– Det ville jo være oppsiktsvekkende hvis statsministeren mener det er helt greit at hennes stedfortreder er villig til å bryte menneskerettighetene.

Siv Jensen står ved uttalelsene

Siv Jensen har ikke ønsket å stille til intervju i NRK angående hennes omtalte uttalelser, men har gitt et skriftlig svar:

«Jeg har bekreftet at jeg står ved Fremskrittspartiets tidligere forslag og mine egne uttalelser om at norske myndigheter bør gjøre alt man kan for å få til en utleveringsavtale med Irak for mulla Krekar.»

Hun skriver at Fremskrittspartiet tidligere har foreslått å åpne for forvaring av mennesker som er vurdert som en risiko for rikets sikkerhet. Det har Stortinget stemt ned.

«Jeg har sagt både i opposisjon og i posisjon at vi ikke sender ut mennesker som risikerer dødsstraff i sine hjemland. I mellomtiden har Fremskrittspartiet alltid vært opptatt av å finne løsninger som sikrer norske borgere og interesser. Det kan neppe overraske verken Lars Gule eller Fremskrittspartiets velgere,» skriver Jensen.

AKTUELT NÅ