Samferdselsministeren nekter byene å sette opp bompengeprisene

– Byene må kutte kostnadene og få kontroll, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

BOM: Samferdselsminister Jon Georg Dale setter bom før økte bompenger i byene.

– Bompengenivået vi har i de store byene har nådd et absolutt makstak. Vi burde heller se på om vi kan redusere kostnadene, så vi kan få ned bompengene, sier samferdselsministeren til NRK.

Inntektene i byene svikter

Samferdselsministeren forteller at inntektene fra bomstasjoner i byene har sviktet kraftig, blant annet fordi det er flere som kjører elbil.

– Samtidig som vi ser at inntektene gjennom bompenger svikter, stiger prosjektkostnadene knyttet til samferdselsprosjekter i kommunene. Da må det velges billigere løsninger, sier Dale.

Det ble i forrige uke klart at Oslopakke 3 regner med å få inn 1,5 til 2 milliarder mindre i bompenger enn det som var forventet i løpet av de neste fire årene.

Lade elbil i lyktestolpe

GRATIS: Inntektene fra bomstasjonen synker i takt med at stadig fler anskaffer seg elbil i byene.

Foto: Håkon Vårhus Sagen / NRK

Dale peker særlig på to kostbare prosjekter i Oslo og på Nord Jæren.

– Jeg har hele tiden ment at å bygge ekspressykkelveier til halvannen milliard, bør kunne løses billigere på Nord Jæren. Det er heller ikke sikkert Oslo trenger arkitektkonkurranser for alle T-banestasjoner. Kanskje kan de standardiseres og få til billigere løsninger, slik at belastningen til bilistene reduseres, sier samferdselsministeren.

Dale forteller at han har gitt et tydelig signal til byene om å få kontroll på kostnadene sine.

– Nå får de ikke anledning til å øke bompengene ytterligere, sier han bestemt.

– Så bilistene skal ikke finansiere sykkelveier eller T-banestasjoner?

– De skal i hvert fall ikke finansiere unødvendig dyre løsninger, de må starte arbeidet med å redusere kostnadene, sier Dale.

Dale

Samferdselsminister Jon Georg Dale vil ikke løse inntektssvikt i bompengepakkene med økte avgifter for bilistene.

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Samferdselsministeren: – Raymond Johansen får vise det han har lovet

– At flere kjører elbil er jo en politisk ønsket utvikling, hvordan mener du da at Oslo skal finansiere gapet?

– Oslo kommune får betydelige overføringer fra staten. Vi har bidratt, og skal bidra, med milliarder av kroner til å finansiere ny Fornebu-bane. Oslo legger lite penger på bordet selv, og kan i større grad gjøre det, sier Dale, og legger til:

– Nå har jo Raymond Johansen (Ap) selv sagt at han vil ha mindre bompenger, nå får han mulighet til å vise det.

Samferdselsministeren mener at tiltaket vil gi bedre styring av prosjekter i bompengepakkene, og stanse en videre vekst i bompengene.

Underfinansieringen i bypakkene henger sammen med en økt andel elbiler, som enten kjører gratis eller med redusert pris gjennom bomringene.

Også de nye bomstasjonene som skal finansiere bymiljøpakken på Nord-Jæren i Rogaland, har gitt langt lavere inntekter enn ventet siden de ble innført i oktober i fjor.

Det var forventet at inntektene ville være på over 800 millioner kroner i første halvår, mens ferske tall viser at inntektene bare har vært rundt 400 millioner kroner.

Jensen kaller inn til bompengemøte

VG skriver også mandag at Frp-leder Siv Jensen har innkalt de andre partilederne i regjeringen til et møte for å diskutere bompenger.

– Bom-belastningen er blitt for høy. Jeg har derfor tatt initiativ til et møte med partilederne i de fire regjeringspartiene, hvor vi skal sette oss med og diskutere situasjonen og se hva vi kan gjøre, sier Siv Jensen til avisen.

Hun ønsker nå å diskutere hvilke tiltak som kan iverksettes for å skjerme bilistene, og sier blant annet at staten må ta en større del av regningen.

SISTE NYTT

Siste meldinger