– Bompengenivået vi har i de store byene har nådd et absolutt makstak. Vi burde heller se på om vi kan redusere kostnadene, så vi kan få ned bompengene, sier samferdselsministeren til NRK.
Inntektene i byene svikter
Samferdselsministeren forteller at inntektene fra bomstasjoner i byene har sviktet kraftig, blant annet fordi det er flere som kjører elbil.
– Samtidig som vi ser at inntektene gjennom bompenger svikter, stiger prosjektkostnadene knyttet til samferdselsprosjekter i kommunene. Da må det velges billigere løsninger, sier Dale.
Dale peker særlig på to kostbare prosjekter i Oslo og på Nord Jæren.
– Jeg har hele tiden ment at å bygge ekspressykkelveier til halvannen milliard, bør kunne løses billigere på Nord Jæren. Det er heller ikke sikkert Oslo trenger arkitektkonkurranser for alle T-banestasjoner. Kanskje kan de standardiseres og få til billigere løsninger, slik at belastningen til bilistene reduseres, sier samferdselsministeren.
Dale forteller at han har gitt et tydelig signal til byene om å få kontroll på kostnadene sine.
– Nå får de ikke anledning til å øke bompengene ytterligere, sier han bestemt.
– Så bilistene skal ikke finansiere sykkelveier eller T-banestasjoner?
– De skal i hvert fall ikke finansiere unødvendig dyre løsninger, de må starte arbeidet med å redusere kostnadene, sier Dale.
Samferdselsministeren: – Raymond Johansen får vise det han har lovet
– At flere kjører elbil er jo en politisk ønsket utvikling, hvordan mener du da at Oslo skal finansiere gapet?
– Oslo kommune får betydelige overføringer fra staten. Vi har bidratt, og skal bidra, med milliarder av kroner til å finansiere ny Fornebu-bane. Oslo legger lite penger på bordet selv, og kan i større grad gjøre det, sier Dale, og legger til:
– Nå har jo Raymond Johansen (Ap) selv sagt at han vil ha mindre bompenger, nå får han mulighet til å vise det.
Samferdselsministeren mener at tiltaket vil gi bedre styring av prosjekter i bompengepakkene, og stanse en videre vekst i bompengene.
Underfinansieringen i bypakkene henger sammen med en økt andel elbiler, som enten kjører gratis eller med redusert pris gjennom bomringene.
Også de nye bomstasjonene som skal finansiere bymiljøpakken på Nord-Jæren i Rogaland, har gitt langt lavere inntekter enn ventet siden de ble innført i oktober i fjor.
Det var forventet at inntektene ville være på over 800 millioner kroner i første halvår, mens ferske tall viser at inntektene bare har vært rundt 400 millioner kroner.
Jensen kaller inn til bompengemøte
VG skriver også mandag at Frp-leder Siv Jensen har innkalt de andre partilederne i regjeringen til et møte for å diskutere bompenger.
– Bom-belastningen er blitt for høy. Jeg har derfor tatt initiativ til et møte med partilederne i de fire regjeringspartiene, hvor vi skal sette oss med og diskutere situasjonen og se hva vi kan gjøre, sier Siv Jensen til avisen.
Hun ønsker nå å diskutere hvilke tiltak som kan iverksettes for å skjerme bilistene, og sier blant annet at staten må ta en større del av regningen.
- Les Magnus Takvams kommentar: Bompenger – et system som knirker