Hopp til innhold

Rektorer vil lønne flinke lærere

Fire hundre norske rektorer vil at de flinkeste lærerne skal få ekstra lønn, men Utdanningsforbundet frykter at trynefaktoren blir stor.

Lærer
Foto: Colour Box

NRK har vært i kontakt med tusen rektorer i hele Norge og spurt om de mener at de flineste lærerne bør få bedre lønn.

Nesten halvparten av rektorene NRK har snakka med vil gi mer lønn til de flinkeste lærerne.

Solveig Hvidtsten Dahl er leder for Norsk Skolelederforbund. Hun er klar over at det er delte meninger om rektorer skal gi ekstra lønn som motivasjon. Selv vil hun ikke avvise lønn som gulrot, dersom kriteriene gjøres kjent for lærerne.

- Jeg synes ikke vi skal utelukke at det kan ha en effekt. Kommer det forskning på bordet som viser at dette har en positiv effekt, må vi ta hensyn til det hvis det kan føre til bedre læringsutbytte for elevene, sier hun.

20.000 i forskjell

- Som lærer kan du ikke snakke om lønn, sier en av lærerne som sitter på lærerværelset på Kastellet skole i Oslo.

Det er kanskje 20.000 i forskjell på lønna til lærerne som sitter rundt lunsjbordet, fordi noen av dem har gjort noe skoleledelsen mener fortjener ekstra premiering.

Lærerne vil likevel at rektoren på skolen skal fortsette å bruke lønn som motivasjonsfaktor. Men de innrømmer at det er ganske dårlig stemning på lærerværelset de første dagene etter at lønna er fastsatt.

- Da merker du at det murrer litt. Dette bidrar jo ikke akkurat til å styrke samholdet blant lærerne. Men når det har stått på i 2-3 måneder dør den dårlige stemninga ut, sier en av lærerne.

Frykter trynetillegg

Helga Hjetland

Leder i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, vil ha økt lønn til alle lærerne, ikke bare de flinkeste.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Leder i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, er mer opptatt av høyere lønn til alle lærere, og ikke bare til de flinkeste.

Hun peker på at mange lærere gjør en god jobb uten at rektoren nødvendigvis ser det.

- Mange lærere, nesten alle vil jeg tro, gjør en kjempeinnsats for sine elever. Det er ofte en innsats rektorerne ikke ser, sier hun.

- Mange rektorer sier at de ikke vil gi trynetillegg, men i stedet være åpen rundt kriterier og måten lønna blir gitt på, sier hun.

Hjetland forteller at mange rektorer sier til Utdanningsforbundet at de ønsker å reservere seg mot ordninga fordi de synes det er vanskelig å vurdere hvor flink de forskjellige lærerne er.

- Én og samme lærer kan være flink i én klasse, men ikke like flink i en annen klasse. Dette er så komplisert at mange rektorer kommer til oss og spør om å få vurdere arbeidet lærerne gjør med vekt på opplæring, kompetanse, utdanning og arbeidsoppgaver i stedet, forklarer hun.

AKTUELT NÅ