Trygg Trafikk har jobbet tett med aktørene i Møre og Romsdal som har satset mer på den til nå sovende paragraf 34 i Vegtrafikkloven.
En rapport fra Transportøkonomisk Institutt konkluderte nylig med at tiltaket har bidratt at risikoen for trafikkulykker har blitt redusert i fylket.
– Resultatet fra TØI var enda bedre enn hva vi trodde på forhånd. Spesielt når det gjelder antall dødsulykker, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk til NRK.
– Vi mener at dette er et billig tiltak i forhold til den risikoen som vi vet det medfører, og man bør absolutt satse på dette og øke bevisstheten nasjonalt.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Har prøvd å påvirke direktoratene
Trygg Trafikk valgte til og med å ta opp hele problematikken rundt førerrett på en stor konferanse rett etter landsmøtet sitt i april. Der var også de som står bak satsingen i Møre og Romsdal invitert for å holde foredrag om arbeidet sitt.
Jan-Erik Myhr, Kjellbjørn Johansen og Cato Innerdal fra de forskjellige etatene har allerede reist rundt i ganske mange fylker og opplyst om "Møre og Romsdal-modellen". Men også de etterlyser mer hjelp til å spre budskapet sitt.
– Vi har prøvd å påvirke våre direktorat, for det er de som må få et ansvar for å få dette ut i det ganske land, det kan det ikke være et fylke som Møre og Romsdal som gjør det, sier Myhr.
– Det gjennomføres jo forskjellige varianter av dette i dag, men ikke i noen slik regi vi ønsker det skal bli en gang i fremtiden.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Må se hvordan vi kan ta det videre
Høyres leder av transportkomiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland, sier til NRK at hun er veldig positiv til resultatet de har oppnådd i Møre og Romsdal.
– Jeg har tidligere snakket med partene som har vært involvert i denne satsingen i fylket, og det er ingen tvil om at det har gitt store resultater. Selv om man skal være forsiktig med å konkludere bastant, så har det hatt en positiv effekt, sier hun.
Hun ønsker nå å se på om dette tiltaket er noe man kan ta i bruk nasjonalt, og øke bevisstheten rundt denne Vegtrafikklovens paragraf 34.
– Vi ser dessverre altfor mange eksempler på at dårlig helse, rus og medikamentbruk kan være fatalt. Det er klart at det er mennesker der ute som kjører på veien, som ikke burde gjort det, sier hun.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet har også fått med seg prosjektet de har satt i gang i Møre og Romsdal. Han synes det virker positivt, men frykter at også mennesker som kanskje ikke burde blitt fratatt førerkortet kan rammes av en slik satsing.
– Men dette er veldig interessant. Disse resultatene fra Møre og Romsdal er jo ting vi kommer til å følge opp og se hvordan vi kan ta videre. Så må vi se om det er noe vi skal satse på, enten nasjonalt eller i enkelte andre fylker, sier han til NRK.