På oppdrag fra Stortingets granskingskommisjon har Håkon Winterseth og Ståle W. Eilertsen i selskapet Firesafe gått dypere inn i brannkatastrofen enn noen andre har gjort.
Skyldes sabotører
Bergensavisen skriver at branningeniørene er sikre på at brannene om bord på Scandinavian Star, som krevde 159 menneskeliv i 1990, ikke kan ha skjedd uten aktive sabotører om bord. De mener også at politiets teori om følgebranner som følge av brannspredning via varmespredning i skipets konstruksjon ikke er fysisk mulig.
– At brannen skal ha ventet i over 20 timer for så å ha hoppet inn midt i skipet 26 meter lenger fremme med uskadde områder mellom, under og over, vil ganske enkelt stride mot naturlovene, sier Winterseth til avisen.
- Les også:
Startet syv steder
Mens det tidligere er påvist minst fire uavhengige arnesteder, fastslås det nå at tallet er minst sju.
Brannrapporten ble overlevert til granskingskommisjon 31. oktober i fjor.
– Det bes om forståelse for at kommisjonen ikke kan kommentere sitt arbeid fortløpende underveis, sier kommisjonsleder Frank K. Olsen, som tar sikte på å avgi rapporten innen fristen 1. juni 2017.
Oslo-politiet henla i august i fjor etterforskningen av brannen på grunn av manglende bevis.
- Les også: