Hopp til innhold

Nytt bagasjeanlegg på Oslo lufthavn

Oslo lufthavn fornyer seg med nytt bagasjeanlegg. Det betyr forhåpentlig bedre flyt og raskere håndtering av kofferten din.

De nye bag-drop boksene der bagasjen skal leveres

Under gulvet, der de nye automatene står, er et flunkende nytt håndteringsanlegg til 2,5 milliarder kroner installert og bidrar til at Oslo lufthavn kan ta imot 80.000 kolli daglig.

Foto: Thor-Albert Frøsland / NRK

Om du reiser fra Oslo lufthavn for tiden kan du legge merke til at den eldste delen nå er pusset opp og fornyet med nye bagasjeautomater.

Under gulvet, der de nye automatene står, er et flunkende nytt håndteringsanlegg til 2,5 milliarder kroner installert og bidrar til at Oslo lufthavn totalt kan håndtere 80.000 kolli daglig.

Den nye utbyggingen er ment å gi deg et nytt og utvidet innsjekkingsområde, og håndteringen av bagasjen din skal gå raskere.

Hans Petter Stensjøen i Avinor

Hans Petter Stensjøen i Avinor er helt i rute med det nye bagasjeanlegget. 18. juni settes det i drift.

Foto: Thor-Albert Frøsland / NRK

– Byggingen av første del av prosjektet er ferdig, og vi har en omfattende testing av anlegget før vi skal ta det i bruk for passasjerer, sier områdesjef for det nye anlegget på Oslo lufthavn, Hans Petter Stensjøen til NRK.

20 nye automater for innsjekking av bagasje er på plass, og like mange nye innsjekkingsskranker. Senere vil denne kapasiteten bygges ut.

– Nå kan du levere bagasjen inn i god tid i forveien, helt opp til 22 timer før flyavgang, sier Stensjøen.

– Systemet sender bagasjen til et «hotell» der den tas frem igjen 3 timer før fløyavgang, forklarer han.

– Når bagasjen er levert, kan du gå rett til sikkerhetskontrollen, som ligger rett bak de nye boksene, peker han.

Enklere og raskere

Det nye anlegget ligger i den eldste delen av terminalbygget, i det området som er den opprinnelige avgangsterminalen da Oslo lufthavn åpnet.

Med økt kapasitet blir det mer strømlinjet for reisende å sjekke inn, levere bagasjen og så bevege seg videre inn i avgangshallen gjennom sikkerhetskontrollen. Den ligger nå rett bak de nye automatene.

Guro Kvakestad leverer bagasjen i de nye boksene

Guro Kvakestad tester det nye stedet for bagasjelevering. Hun er fornøyd med at det er blitt enkelt.

Foto: Thor-Albert Frøsland / NRK

– Det er forholdsvis intuitivt å bruke de nye automatene. Jeg har litt dårlig rygg, men det er ikke store løft som må til for å få levert kofferten, sier Guro Kvakestad, som tester anlegget for Avinor.

Etter at hun kvittet seg med koffertene heises de ned under gulvet i det nye systemet. Der går de enten rett ut til flyet eller blir sendt på «hotell».

– Det mest moderne anlegget i verden

De nye bag-drop boksene

Etter at bagasjen er droppet heises den ned i anlegget under gulvet.

Foto: Thor-Albert Frøsland / NRK

Testingen skjer nå i juni hvor rundt 1000 testpersoner skal prøvekjøre anlegget for Avinor. Flyplassdrifteren er spent på hvordan anlegget vil fungere, og om det er mye som må forbedres.

– Vi tester anlegget før vi forsiktig åpner det den 18. juni og så blir det en gradvis opptrapping gjennom sensommeren og høsten, sier Hans Petter Stensjøen.

Oslo Lufthavn er stolt av det nye anlegget og omtaler det nye innsjekkings- og bagasjeanlegget som «det mest moderne i verden» når alt står ferdig. Det skal skje i løpet av neste år når også bagasjehåndteringen i ankomsthallen er ferdig bygget.

Mer driftssikkert

Avinor håper det nye anlegget skal føre til at det blir langt færre problemer med sending av bagasjen.

De forsikrer at det nye anlegget vil være langt mer driftssikkert enn det gamle, som var moderne da hovedflyplassen åpnet i 1998.

Det betyr økt stabilitet, færre skader på bagasje og bedre kontroll på bagasjen.

AKTUELT NÅ