Hopp til innhold

Norwegian selger fly og daler på børsen

Aksjene til flyselskapet Norwegian falt med over 5 prosent like etter at Oslo Børs åpnet onsdag morgen. Selskapet gjennomførte i natt en emisjon verdt 1,3 milliarder kroner.

Bjørn Kjos, Norwegian

Bjørn Kjos presenterer Norwegians første rute til Argentina.

Foto: Marcos Brindicci / Reuters

Tirsdag opplyste Norwegian at de venter et tap på 2,6 milliarder kroner i første kvartal i år, blant annet som følge av høyere drivstoffproser og en sterkere euro.

Samtidig opplyste selskapet at de ville foreta en emisjon, å hente inn nye penger ved å utstede nye verdipapirer som aksjer, natt til onsdag.

Onsdag morgen har Norwegian-aksjen falt med 5,30 prosent til 162 kroner. Det bedret seg noe utover dagen, men ligger i 12-tiden på en nedgang på 3,38 prosent.

I forrige uke ble det kjent at flyselskapet solgte seg ned i Bank Norwegian for å hente inn mer penger, noe som gjør at årsresultatet trolig svekkes med 2 milliarder kroner.

Selger fly

Norwegian skal også selge unna opptil fem Airbus 320-fly som har vært leaset ut til lavprisselskapet HK Express.

Bjørn Kjos sa på en telefonkonferanse onsdag morgen at interessen er «enorm».

– Vi har flere forespørsler vi ser nærmere på. Vi kan selge en del av porteføljen, eller legge en del i et leasingselskap der vi kan leie ut til andre i bransjen. Vi har faktisk flere muligheter, sier Kjos.

Fungerende finansdirektør Tore Østby sier at de regner med å sluttføre salget i løpet av første kvartal.

– Vi er glade for å ha gjort denne emisjonen, sier han.

– Veksten har sin pris

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair påpeker at Norwegian vokser mer enn andre flyselskaper, og at drivstoffutgiftene slår direkte ut på sluttresultatet.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror Norwegian klarer seg gjennom 2018.

Foto: NRK

– Vi ser at veksten har sin pris. De skal vokse 40 prosent i år, og det medfører store kostnader i drivstoff, nye fly og mannskap. I tillegg er konkurransen hard, og det gjør at Norwegian ikke kan ta ut den premien i høyere priser som de hadde tenkt seg. Da er spørsmålet om de klarer å justere dette ved å redusere kostnadene sine, sier han.

Elnæs tror Norwegian vil klare seg gjennom 2018, og mener ledelsen vil følge forretningsplanen slavisk.

– Jeg tror at Norwegian nå skaffer seg mer handlingsrom. De bygget seg raskt opp, og det har sin pris. Men dette er det siste store utviklingsåret. I 2019 vil utviklingen og veksten avta, og da vil Norwegian ha mer muligheter til å kapitalisere seg. Men da må de ha markedet med seg, sier han.

AKTUELT NÅ