Tirsdag opplyste Norwegian at de venter et tap på 2,6 milliarder kroner i første kvartal i år, blant annet som følge av høyere drivstoffproser og en sterkere euro.
Samtidig opplyste selskapet at de ville foreta en emisjon, å hente inn nye penger ved å utstede nye verdipapirer som aksjer, natt til onsdag.
Onsdag morgen har Norwegian-aksjen falt med 5,30 prosent til 162 kroner. Det bedret seg noe utover dagen, men ligger i 12-tiden på en nedgang på 3,38 prosent.
I forrige uke ble det kjent at flyselskapet solgte seg ned i Bank Norwegian for å hente inn mer penger, noe som gjør at årsresultatet trolig svekkes med 2 milliarder kroner.
- Les også:
Selger fly
Norwegian skal også selge unna opptil fem Airbus 320-fly som har vært leaset ut til lavprisselskapet HK Express.
Bjørn Kjos sa på en telefonkonferanse onsdag morgen at interessen er «enorm».
– Vi har flere forespørsler vi ser nærmere på. Vi kan selge en del av porteføljen, eller legge en del i et leasingselskap der vi kan leie ut til andre i bransjen. Vi har faktisk flere muligheter, sier Kjos.
Fungerende finansdirektør Tore Østby sier at de regner med å sluttføre salget i løpet av første kvartal.
– Vi er glade for å ha gjort denne emisjonen, sier han.
- Les også:
– Veksten har sin pris
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair påpeker at Norwegian vokser mer enn andre flyselskaper, og at drivstoffutgiftene slår direkte ut på sluttresultatet.
– Vi ser at veksten har sin pris. De skal vokse 40 prosent i år, og det medfører store kostnader i drivstoff, nye fly og mannskap. I tillegg er konkurransen hard, og det gjør at Norwegian ikke kan ta ut den premien i høyere priser som de hadde tenkt seg. Da er spørsmålet om de klarer å justere dette ved å redusere kostnadene sine, sier han.
Elnæs tror Norwegian vil klare seg gjennom 2018, og mener ledelsen vil følge forretningsplanen slavisk.
– Jeg tror at Norwegian nå skaffer seg mer handlingsrom. De bygget seg raskt opp, og det har sin pris. Men dette er det siste store utviklingsåret. I 2019 vil utviklingen og veksten avta, og da vil Norwegian ha mer muligheter til å kapitalisere seg. Men da må de ha markedet med seg, sier han.
- Les også: