Det var fare for at landingshjulene ikke kunne senkes og oljen i det hydrauliske systemet om bord rant ut, forteller en passasjer. Hjulene er blant de funksjonene som styres av hydraulikken
Da lekkasjen ble oppdaget, tok kapteinen ut hjulene høyt oppe i lufta og gikk deretter ned på nærmeste flyplass, som altså var München, ifølge passasjeren.
Katastrofeberedskap
Hun forteller at det var full katastrofeberedskap med brannbiler på rullebanen, og passasjerene opplevde naturlig nok det hele som ganske dramatisk – selv om det gikk bra og flyet landet trygd.
- Det var indikasjoner i cockpit som gjorde at flyet måtte lande i München. Det skyldtes en teknisk svikt, feilen vil bli rettet og flyet vil gå videre til destinasjonen om en times tid, sier Lars Sande, salgsdirektør i Norwegian og nå fungerende informasjonsdirektør.
Fulgte prosedyrene
Flyet hadde 120 passasjerer ombord og var på vei fra Oslo til Roma.
- Vi vil ikke kalle det en nødlandig, mannskapet fulgte prosedyrene og flyet landet på normalt vis, sier Sande.
Norwegian har ikke opplevd tilsvarende heldelser tidligere. Fly har måttet mellomlande på grunn av dårlig vær, men ikke på grunn av teknisk svikt.