Lærebøkene norske ungdomsskoleever benytter i seksualundervisningen er altfor snevre, og inkluderer ikke skeiv sex.
Informasjon om hvordan seksuelt overførbare sykdommer smitter og spres mellom likekjønnede, er også mangelfull.
Det viser en gjennomgang av tolv norske lærebøker, som professor ved OsloMet, Åse Røthing har gjort.
– Det står om skeiv identitet og skeiv forelskelse, men ikke om sex, sier Åse Røthing.
Hun mener det er viktig at lærebøkene speiler alle grupper og preferanser.
– Alt som står om prevensjon blir i realiteten knyttet til heterosex. Elever lærer ingenting om prevensjon i likekjønnede relasjoner. Det er en gjennomført usynliggjøring, og en ekskluderende fremstilling fordi det er noen former for seksualitet som har forrang. At andre former for seksualitet ikke finnes, sier Røthing.
– Vi har en jobb å gjøre
Ifølge læreplanene skal alle elever lære om seksuell orientering i naturfag.
Én av lærebøkene som benyttes ved norske ungdomsskoler, «Eureka», er over ti år gammel.
– Samfunnet forandrer seg. Når vi skal lage nye læreverk, så skal vi gjøre det på en ny måte. Vi ser poengene til Åse Røthing, sier forlagsdirektør i Gyldendal undervisning, Ulv Pedersen.
Han lover endringer i forbindelse med den nye læreplanen, som kommer i 2020.
Det gjør også forlagsdirektør i Cappelen Damm, Fride Bergem.
– Vi er helt enige i at vi forbedringspotensial når det gjelder å snakke om seksualitet med barn og unge, sier Bergem.
– Vi fornyet læreverket for fire år siden. I vår siste naturfagsbok er homofili en naturlig del av seksualitet i det kapitlet.
– Problematisk for dem som bryter med normene
I dag blir homofili og sex med samme kjønn ofte omtalt i egne kapitler.
– Det sier litt at man velger egne kapitler for skeiv seksualitet. Det er problematisk for dem som bryter med normene for kjønn og seksualitet, sier Marthe Øvrum i Skeiv Ungdom.
Hun frykter at man ikke får nok informasjon om skeiv sex, og hvordan kjønnssykdommer kan smitte.
– Folk har sex, og derfor trenger alle å lære noe om seksuell praksis. For eksempel er det viktig å få kunnskap om analsex, for det er ikke bare skeive folk som har det.
Hun ønsker seg et større fokus på nytelse og sex i undervisningen. Det gjør også lege i Sex og Samfunn, Marius Johansen.
– Norske barn og unge fortjener bedre bøker. Vi syns det er opprørende at det kommer frem så store mangler hva gjelder kjønnsmangfold, identitet og individuelle forskjeller, sier Johansen.
– Hadde vi fått bedre informasjon, kanskje allerede i barnehagen, hadde mye vært gjort for veldig mange.