Norge ba i november i fjor ESA, som sjekker om Norge gir ulovlig og konkurransevridende statsstøtte, om å vurdere om momsfritaket for elbiler er lovlig.
ESA har i dag bestemt seg, og gir grønt lys for alle støtteordninger for elbil. Momsfritaket er godkjent ut 2017.
Oda Helen Sletnes, president i ESA
Foto: ESA– Støtteordningene har vært en stor suksess, og den gir opplagte miljøgevinster for luftkvaliteten og CO2-utslipp. Den vrir transporten i grønn retning som er i tråd med norske og internasjonale mål, sier ESA-president Oda Helen Sletnes til NRK.
Det betyr at gratis passering i bomringen, redusert årsavgift, gratis passering på ferger og det nye tiltaket med momsfritak på leasing av elbil er lovlig.
I tillegg sier ESA ja til at elbiler får kjøre i kollektivfeltet, og får gratis parkering og ladestasjoner.
- Les også:
(Teksten fortsetter under bildet)
Momsfritaket har mye å si for dem som kjøper elbil. Nå får Norge fortsette med subsidiet fram til 2018, dersom regjeringen ønsker det.
Foto: Marco Vaglieri / NRKJubeldag nummer to
For Norsk Elbilforening er dette nok en jubeldag, etter at de i går markerte at Norges elbil nummer 50.000 er registrert.
– Vi har ventet lenge på dette og er veldig glade for at de konkluderte som de gjorde, sier generalsekretær Christina Bu til NRK.
Hun spiser kake ved elbilparkeringen på Marienlyst for å feire, men er ikke overrasket over utfallet. Bu mener særlig godkjenningen av momsfritak på leasing av elbil, er viktig.
– Det vil gi et stort bidrag til å få opp andelen elbiler fra 2 prosent av bilparken. Nå må det innføres umiddelbart, sier hun.
- Les også:
Må vurderes på nytt i 2017
Tiltaket med momsfritak har ESA bare godkjent fram til utgangen av 2017. Det betyr at Norge må varsle dem på nytt, dersom vi velger å videreføre denne fordelen.
– Vi ser at markedet for elbiler utvikler seg raskt, prisen er på vei ned og teknologien er i rask utvikling. Derfor gjelder godkjenningen bare ut 2017, sier Sletnes i ESA.
Regjeringen og støttepartiene forhandler nå om hvilke tiltak som eventuelt skal videreføres, og vil komme med sin konklusjon i revidert nasjonalbudsjett i mai.
Bu i elbilforeningen tror dette gir en politikerne en trygghet til å fortsette politikken fram til prisen på elbilene greier å konkurrerer også uten tiltakene.
– Dette er noe EU støtter, og politikerne ønsker å fortsette. Hvis vi hadde fått nei av ESA, ville det ha vært et slag, sier hun.
- Les også: