Hopp til innhold

Her bor Norges 50.000 elbil-eiere

Elbilene sprer seg over stadig større deler av landet. Hordaland er fylket der andelen elektriske biler øker raskest, viser nye tall.

Elbilsalg i Norge

I dag ble elbil nummer 50.000 her i landet registrert i Drammen, langt tidligere enn ventet.

– Elbilsalget begynte i Oslo og Akershus, og spredte seg så til de store byene. Nå ser vi at resten av landet kommer for fullt, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening til NRK.

I en ny undersøkelse blant 7.500 av medlemmene deres sier 91 prosent at de er svært fornøyd med å være elbileier. Det påvirker utbredelsen.

– Vi ser at elbil er smittsomt. Siden elbileiere er så entusiastiske, øker salget gjennom en naboeffekt, sier Bu, og nevner Vestfold som et fylke der antallet er tredoblet på kort tid.

Christina Bu - generalsekretær i Norsk Elbilforening

Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.

Foto: Idar Krogstad / NRK

Hordaland øker mest

Men ett fylke utmerker seg spesielt. 40 prosent av bilene som ble kjøpt i Hordaland i mars var elektriske. Det er langt over landsgjennomsnittet så langt i år, der 20 prosent av alle biler som er solgt, er elbiler.

– Bergen by drar opp, men vi ser også at mange drar nytte av å få bilen med gratis på ferger, sier Bu om årsaken til at Hordaland ser en eksplosjon.

Enkelte øykommuner som Finnøy, har svært høy andel elbiler.

– Hordaland er i førersetet i Norge nå, og banker alle andre ned i støvlene, sier hun.

Elbiler på Finnøy

Finnøy er et av stedene med høyest andel elbiler i Norge. Årsaken er store fordeler i tunneler og på ferger.

Foto: Odd Rune Kyllingstad/NRK

Elbileieren er «hvem som helst»

Når andelen elbiler øker så mye som i Norge, gjør det noe med kjøpergruppen.

Portrett av Erik Figenbaum i Transportøkonomisk institutt

Erik Figenbaum i TØI kjører selv elbil.

Foto: Tove Lauluten / TØI

– Elbileieren blir mer og mer lik andre som kjøper ny bil, sier forsker Erik Figenbaum ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Myten om elbileieren som en mann bosatt vest for Oslo med høy inntekt og to andre dieselbiler i garasjen, stemmer ikke.

– Det er gjerne storhusholdninger som har elbil siden barn genererer et større transportbehov. Mange bor også i utkanten av de store byene, og har lang vei til jobb, sier Figenbaum.

AKTUELT NÅ