Høsten 2016 valgte 42 prosent av elevene på studiespesialisering i den videregående skolen realfag. Det er en nedgang fra de to forrige skoleårene da andelen var henholdsvis 45 og 44 prosent, skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding
– Dette går i feil retning. Samfunnet vårt blir stadig mer digitalisert og automatisert, og teknologisk kompetanse er det våre bedrifter i størst grad etterspør, sier kompetansedirektør i NHO, Are Turmo.
Turmo påpeker at Norge har en relativ lav andel studenter som velger høyere utdanning innen teknologi sammenlignet med OECD-snittet.
– Dette er bekymringsfullt. Våre bedrifter vil ikke få utnyttet mulighetene de har.
– Vil gå ut over verdiskapningen
Også fagforeningen TEKNA mener det er alvorlig at ikke flere elever velger realfagene som er fysikk, matte, kjemi, biologi, geofag, informasjonsteknolog, teknologi og forskningslære.
– Hvis et samfunn ikke har nok ingeniører vil det gå ut over verdiskapningen. Det er alvorlig hvis andelen går nedover, sier generalsekretær i Tekna, Ivar Horneland Kristensen.
Han legger til at det er svært mange arbeidsmuligheter for realister, også i oljebransjen i årene fremover.
Les også:
– Trenger flere
Regjeringens strategi for realfag, «Tett på realfag 2015-2019», har som mål at færre elever presterer på lavt nivå i realfag, og at flere presterer på høyt nivå. Kommunene skal jobbe ekstra med realfag fra barnehagealder og gjennom skolen.
Kunnskapsministeren er ikke fornøyd med at færre velger realfag på videregående.
– At færre velger realfag er bekymringsfullt med tanke på rekruttering til realfaglige yrker og utdanninger. For å løse store samfunnsutfordringer som klimakrise, eldrebølge og raske teknologiske skifter trenger vi mange dyktige realister i årene som kommer, sier Torbjørn Røe Isaksen.
"Jente- og guttefag"
Ifølge departementets årlige rapport, Realfagsbarometeret, er det en klar kjønnsdeling i realfagene. Jentene velger biologi, kjemi og samfunnsfaglig matematikk i større grad enn guttene. Guttene er i klart flertall på teknologifagene, fysikk og realfaglig matematikk.
Les også:
Færre scorer lavt
Ikke alle piler peker i feil retning. Ifølge rapporten gjør norske elever det bedre i matematikk og naturfag i de internasjonale undersøkelsene TIMSS og PISA enn tidligere. Også på de nasjonale prøvene i regning er det færre elever på de laveste mestringsnivåene.
– Norske elever gjør det bedre i matematikk og naturfag enn for noen år siden, og det er bra. Men i fjor gikk én av fem elever ut av 10. klasse på ungdomsskolen med karakteren én eller to i standpunkt i matematikk. Disse elevene kan få store problemer med å fullføre videregående skole og å få seg en jobb senere i livet, understreker Røe Isaksen.