Nektet å svare om tidligere uttalelser

Nyutnevnt justisminister Per-Willy Amundsen ville ikke ha fokus på sine tidligere uttalelser om klima og innvandring under nøkkeloverrekkelsen tirsdag.

Da den påtroppende justisministeren Per-Willy Amundsen (Frp) ble konfrontert med tidligere uttalelser om innvandring, klima og Schengen-avtalen, hadde han ikke så veldig lyst til å svare på reporternes spørsmål.

MÅTTE SVARE: Per-Willy Amundsen måtte svare på spørsmål om tidligere uttalelser da han møtte pressen under nøkkeloverleveringen.

Mens nøkkeloverleveringene til nyutnevnt Olje- og Energiminister Terje Søviknes, og EU-minister Frank Bakke-Jensen, gikk rolig for seg, var det fortiden som innhentet Per-Willy Amundsen under utnevnelsen.

KrF og Venstre kalte til og med inn til en egen pressekonferanse der de uttrykte sin bekymring.

Den nyutnevnte justisministeren måtte svare for uttalelser om klima og innvandring – som den på Twitter i 2011, der han skrev at «regjeringen er mer opptatt av asylsøkernes rettigheter enn trygghet for norske kvinner.» Og Facebook-innlegget fra 2011 der han skrev at han fryktet at «et nytt korstog blir nødvendig».

Han ble også spurt om klimauttalelsene til VG i 2012 om at «det menneskeskapte er minimalt i forhold til den påvirkningen solen har. Derfor er det galskap å bruke milliarder av kroner på en hypotese om at eventuelle klimaendringer er menneskeskapt».

Men Amundsen ville ikke snakke om akkurat det.

Uttaler seg som statsråd

– Jeg håper at alle ser på den jobben jeg skal gjøre og dømmer meg ut fra den jobben, som er godt forankret i regjeringens plattform og i avtalen med Venstre og KrF. Og så håper jeg de legger det til grunn, jeg er i hvert fall ydmyk når jeg tar fatt på jobben, sa han.

Og det måtte han gjenta.

– Mener du det samme nå som da du var innvandringspolitisk talsmann i Frp?

– Når jeg uttaler meg gjør jeg det som statsråd i denne regjeringen. Og da er det en politikk som ligger til grunn for det. Det er den politikken jeg skal ivareta som statsråd på dette området.

– Mener du fortsatt at klimaendringer ikke er menneskeskapte?

– Som rikspolitiker i Frp og talsmann på kontroversielle områder har jeg forfektet partiets standpunkt som er godt plassert i partiets program. Det er ikke den jobben jeg tar på meg nå. Nå skal jeg ivareta regjeringens politikk, regjeringserklæringen fra Sundvollen og avtalen med Venstre og KrF, sier han.

LES OGSÅ: Her er Solbergs nye statsråder

Forskjell på opposisjon og posisjon

– Står du ved det du har sagt tidligere?

– Jeg synes ikke det er interessant. Jeg forstår at det er viktig for dere. Jeg tror det er viktig for folk flest at de vet at de har en statsråd fra Nord-Norge som skal levere på det jeg har forpliktet meg til.

Han forklarte bakgrunnen for noen av uttalelsene slik:

– Jeg har vært aktiv som politiker i mange år. Jeg ble innvalgt på Stortinget i 2005 og har vært plassert på mange kontroversielle poster. Det er klart at jobben man gjør som opposisjonspolitiker, ikke nødvendigvis er den samme som den man skal gjøre når man skal føre regjeringens politikk.

Snur om Schengen

Per-Willy Amundsen ble også konfrontert med uttalelsene om opphevelse av Schengen-avtalen.

– Sitatet det vises til var en uttalelse på vegne av et vedtak i Troms Frp, som jeg måtte forsvare. Enn så lenge er Schengen en viktig del av grunnlaget for politikken vi skal føre, sa han, og understreket at han nå ikke vil sende et signal om at de ikke støtter Schengen.

– Jeg forsvarte et vedtak som var fattet av et partilag hos oss. Jeg vil som justisminister selvfølgelig stå på Schengen, det er en del av fundamentet for regjeringens politikk og utgangspunktet for jobben jeg skal gjøre.

Per-Willy Amundsen er ny justisminister og ønsker fokus på hva gjør og ikke hva han har sagt.

NY JUSTISMINISTER: Amundsen ble også spurt om sine gamle uttalelser da han var med i Dagsrevyen.

– Vil jobbe hardt

Anders Anundsen sa at han var stolt over å kunne gi nøkkelen til en partikollega under nøkkeloverleveringen. Og Amundsen forsikret at han vil gå hardt inn for å gjøre en god jobb som justisminister.

– Jeg lover at jeg skal jobbe hardt hver eneste dag for å ta vare på tryggheten for det norske folk, ta vare på rettssikkerheten og sørge for å videreføre den gode jobben Anundsen har gjort i tre år, sa Amundsen.

AKTUELT NÅ