Hopp til innhold

Nav ut mot egne arbeidsmetoder

De ansatte i Nav kritiserer Nav-systemet og mener langt flere kunne vært i arbeid dersom de fikk jobbe annerledes.

Jarle Berge NAV

Hovedtillitsvalgt i Nav, Jarle Berge, mener Nav kunne jobbet annerledes for å få folk over i arbeid.

Hovedtillitsvalgt Jarle Berge går nå hardt ut mot egne arbeidsmetoder og kritiserer et system som har fokus på tellinger og ikke kvalitet.

Det går ut over brukerne som får for dårlig hjelp.

LES OGSÅ: – Det Nav-direktøren sier er direkte frekt

– Nedverdigende

Berit Baklund har ingen jobb å gå til og er avhengig av dagpenger fra Nav. Hun er lei av å være en del av et system som ikke fungerer.

– Jeg møtte opp på et kurs som jeg ble innkalt til. Der satt det 30 mennesker i salen. Alle måtte presentere seg i plenum, også ble vi ble spurt om hva vi kunne.

– Jeg synes det er nedverdigende. Det kjennes ut som om jeg er en pest og en plage, sier Baklund.

(Saken fortsetter under videoen.)

Video Nav ut mot egne arbeidsmetoder

VIDEO: Berit Baklund er lei av å være i et system som ikke fungerer.

Jobbe smartere

Nå får Baklund støtte fra de ansatte i Nav.

– I dag er det for mye fokus på målstyring og tellinger, sier hovedtillitsvalgt i Nav, Jarle Berge.

Han vil jobbe smartere og mener systemet i dag legger vekt på enkle og overflatiske løsninger.

– Hadde man jobbet med kvalitet i forhold til brukeren og tiltak så hadde det hjulpet brukeren over i mer varig arbeid, sier Berge.

– Så slik forholdene er nå blir folk værende i Nav-systemet, i stedet for å komme ut i arbeid?

– Ja, kanskje, sier Berge.

– En felles oppfatning

Joachim Lystad

Nav-direktør Joakim Lystad.

Ifølge Nav-direktør Joakim Lystad bør det i fremtiden dreie seg mer kvalitet.

– Jeg tror det er en felles oppfatning om at det har vært nødvendig å telle mye, og at det nå er på tide å dreie fokuset over på mer kvalitet, sier han.

Og Berit Baklund er ikke i tvil om hva hun ønsker seg.

– At de kanskje en gang kunne ringt meg og sagt at de hadde et vikariat til meg. Jeg vil jo jobbe, sier hun.

For store forventninger til Nav

Nav-direktør Joakim Lystad sa tirsdag at mange mennesker har for store forventninger til Nav .

– Folk skal ha store forventninger til oss når det gjelder servicen vi skal yte. Der bør vi bli bedre enn vi er i dag. Men når det gjelder innholdet i tjenestene våre, tror vi at folk har for store forventninger, sa Lystad til NRK.

Nav har gjennomført en undersøkelse blant 1000 av sine brukere i mars i år.

På spørsmål om velferdsordningene i Norge bør bli bedre, sier 49 prosent seg ganske eller svært enige i det - halvparten mener at de bør få mer fra det offentlige enn det som tilbys i dag.

I Nav-undersøkelsen mener også 35 prosent av Nav praktiserer dagens regelverk for strengt.

AKTUELT NÅ