Hopp til innhold

NAF etterlyser elbil-svar

Om bare sju år vil det nesten ikke selges en dieselbil i Norge, ifølge nye beregninger. Folk kjøper heller elbil. Bilforeningen NAF ønsker svar fra regjeringen på om fordelene for elbil fortsetter.

Inger Elisabeth Sagedal

VIL HA SVAR: Hvis fordelene for elbil videreføres som nå, vil det knapt selges en dieselbil om sju år, sier Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Foto: Erik Norrud / NAF

Bilkunder, verksteder og bilimportører må forberede seg på sjokk, er beskjeden fra Norges automobilforbund, NAF.

– Dieselbilen er død om bare sju år, hvis fordelene for elbil videreføres som nå, sier NAFs kommunikasjonssjef, Inger Elisabeth Sagedal.

Grunnen er ny teknologi, stor interesse og subsidier av elbilene.

Likevel vil det være mange dieselbiler på veiene. I dag utgjør dieselbiler halve bilparken.

– Dieselbilen forsvinner ut av butikkene før bensinbilen. Det kan man like eller ikke like, men det er villet politikk, sier Sagedal.

Nå vil hun ha svar fra regjeringen på om fordelene for elbil videreføres etter 2021.

Elbil-avgift

ELEKTRISK MÅL: Beregninger Transportøkonomisk institutt har gjort for NAF viser at det er mulig å nå politikernes mål om at nybilsalget i 2025 er uten utslipp.

Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Kan nå politisk bilmål

Beregninger Transportøkonomisk institutt har gjort for NAF viser at det er mulig å nå politikernes mål om at nye biler selges uten miljøfarlige utslipp i 2025.

Anslaget betinger moderat prisnedgang på batterier, at rekkevidden for elbilene fortsetter å øke hvert år, samtidig som avgiftsfordelene videreføres.

Klima- og miljødepartementet har også vært med på å finansiere modellberegningen, som viser mange mulige scenarier.

tesla lade

HALVPARTEN: Over halvparten av alle nye biler solgt i Oslo i mars var helelektriske.

Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Avgifts-dilemma

Over 30.000 nordmenn står nå i kø for å få elbilen sin.​​​​​​​ Over halvparten av alle nye biler solgt i Oslo i mars var helelektriske.

– Bilkundene må få vite hva som skjer med avgifter og elbilsatsinger fremover, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

LES OGSÅ: Elbil-salget mot nye høyder

Helge Orten fra Høyre leder stortingets transport- og kommunikasjonskomite. Han sier de havner i en skvis mellom bilavgifter og miljø fordi elbilsatsingen er så vellykket, og kan derfor ikke gi klare svar.

Helge Orten

LOVER IKKE: Høyre kan ikke gi noen løfter om bilavgiftene etter 2021, men er i gang med å vurdere dem, sier Helge Orten (H).

Foto: Aleksander Båtnes / NRK

– Hvis vi klarer målsettingen, blir det mindre penger inn i statskassa. Men det er ting vi må se litt nærmere på, sier Orten.

Løftet om fordeler for elbiler gjelder denne stortingsperioden, til 2021.

LES OGSÅ: Rekordår i salg av antall elbiler i fjor

Halvert engangsavgift

Statens inntekter fra engangsavgift beregnes å bli mer enn halvert fram til 2025, med mindre elbilene blir pålagt moms og engangsavgift.

– Vi må se om det er grunnlag for å fase inn avgifter også for kjøretøy med null utslipp. Samtidig har vi innført fordeler for elbiler for å nå den heftige målsettingen om alt nybilsalg i 2025 skal være null-utslippsbiler, sier Orten.

Men Høyre kan ikke gi noen løfter om hva som skjer etter 2021.

LES OGSÅ: Bilavgiftene på vei ut

AKTUELT NÅ