Bilkunder, verksteder og bilimportører må forberede seg på sjokk, er beskjeden fra Norges automobilforbund, NAF.
– Dieselbilen er død om bare sju år, hvis fordelene for elbil videreføres som nå, sier NAFs kommunikasjonssjef, Inger Elisabeth Sagedal.
Grunnen er ny teknologi, stor interesse og subsidier av elbilene.
Likevel vil det være mange dieselbiler på veiene. I dag utgjør dieselbiler halve bilparken.
– Dieselbilen forsvinner ut av butikkene før bensinbilen. Det kan man like eller ikke like, men det er villet politikk, sier Sagedal.
Nå vil hun ha svar fra regjeringen på om fordelene for elbil videreføres etter 2021.
Kan nå politisk bilmål
Beregninger Transportøkonomisk institutt har gjort for NAF viser at det er mulig å nå politikernes mål om at nye biler selges uten miljøfarlige utslipp i 2025.
Anslaget betinger moderat prisnedgang på batterier, at rekkevidden for elbilene fortsetter å øke hvert år, samtidig som avgiftsfordelene videreføres.
Klima- og miljødepartementet har også vært med på å finansiere modellberegningen, som viser mange mulige scenarier.
Avgifts-dilemma
Over 30.000 nordmenn står nå i kø for å få elbilen sin. Over halvparten av alle nye biler solgt i Oslo i mars var helelektriske.
– Bilkundene må få vite hva som skjer med avgifter og elbilsatsinger fremover, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.
LES OGSÅ:
Helge Orten fra Høyre leder stortingets transport- og kommunikasjonskomite. Han sier de havner i en skvis mellom bilavgifter og miljø fordi elbilsatsingen er så vellykket, og kan derfor ikke gi klare svar.
– Hvis vi klarer målsettingen, blir det mindre penger inn i statskassa. Men det er ting vi må se litt nærmere på, sier Orten.
Løftet om fordeler for elbiler gjelder denne stortingsperioden, til 2021.
LES OGSÅ:
Halvert engangsavgift
Statens inntekter fra engangsavgift beregnes å bli mer enn halvert fram til 2025, med mindre elbilene blir pålagt moms og engangsavgift.
– Vi må se om det er grunnlag for å fase inn avgifter også for kjøretøy med null utslipp. Samtidig har vi innført fordeler for elbiler for å nå den heftige målsettingen om alt nybilsalg i 2025 skal være null-utslippsbiler, sier Orten.
Men Høyre kan ikke gi noen løfter om hva som skjer etter 2021.
LES OGSÅ: