Hopp til innhold

Nær en av tre har fått avslag på koronahjelp

Skatteetaten har avslått nesten 8000 søknader om kompensasjon fra koronarammede bedrifter. Samtidig har de mottatt 69 tips om virksomheter som mistenkes for å utnytte ordningen.

Koronavirus

HJELP: 17. april ble søknadsportalen for å søke om koronastøtte lansert. Allerede 20. april fikk de første bedriftene tildelt støtte. Finansminister Jan Tore Sanner (i midten), skattedirektør Hans Christian Holte (t.h) og administrerende direktør i Finans Norge, Idar Kreutzer (t.v.) var med på å legge frem portalen

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Norsk næringsliv ble hardt rammet da landet ble mer eller mindre stengt 12. mars, for å få kontroll på spredningen av koronaviruset. For å hjelpe kriserammede bedrifter kom Stortinget med en kompensasjonsordning for næringslivet (se faktaboks).

18.749 bedrifter hadde 8. mai fått til sammen fått 870 millioner kroner i støtte til å dekke faste, uunngåelige utgifter, viser Skatteetatens tall.

Nå opplyser Skatteetaten til NRK at 7986 rett i underkant av en tredjedel av bedriftene som har søkt samtidig har fått tommelen ned.

Og rundt 1000 saker er fremdeles til behandling.

Det kan være flere årsaker til at søknadene avslås:

– En årsak kan være at foretaket ikke oppfyller alle kriterier for å kunne motta tilskudd fra kompensasjonsordningen, eller at søknaden har mangelfulle opplysninger. Det er mulig å søke på nytt, og det er mulig å klage på avslag. Klagefristen er satt til seks uker, sier Anne Kjørholt, som er seksjonssjef i Skatteetaten.

69 tips om utnyttelse

Skatteetaten opplyser at har fått inn 69 tips om virksomheter som mistenkes for å ville utnytte kompensasjonsordningen.

I utgangspunktet er søknadsprosessen automatisert, der bedriftene selv oppgir tall for egen virksomhet. Søknadene behandles fortløpende, og utbetalingen skjer normalt to til tre dager etter godkjenning.

Dersom søknadene i den automatiske søknadsprosessen blir fanget opp av filtrene i systemet, blir de plukket ut til manuell saksbehandling.

– Noen av disse kriteriene er blant annet basert på etterretning og analyser der vi tror risikoen for misbruk er størst. Vi kryssjekker opplysningene som oppgis i søknaden mot ulike registre og andre kilder, som for eksempel opplysninger om næringstype, selskapstype, inntekts- og kostnadsgrunnlag og så videre.

Hvor mange saker som er sendt til manuell behandling, vil ikke Skatteetaten gå ut med offentlig.

– Kontrollene gjennomføres av ansatte med spisskompetanse, ansatte som gjør sitt arbeid på grunnlag av analyser, tips og rik tilgang til informasjon om virksomheter. Det gjennomføres kontroller før og etter utbetaling, sier Kjørholt.

  • Har du tips om uheldige utslag eller juks med kompensasjonsordningen? Ta gjerne kontakt på fredrik.kampevoll@nrk.no eller telefon/Signal +47 417 67 111.

– Opplever en ansvarlighet

Hovedvekten av pengene i kompensasjonsordningen har gått til varehandel, overnatting, servering og personlig tjenesteyting – som frisører og massører.

Mange av disse bedriftene er organisert i hovedorganisasjonen Virke.

Ivar Horneland Kristensen

REDELIGE: Virke-direktør, Ivar Horneland Kristensen, opplever at bedriftene kjenner på en ansvarlighet med å ikke utnytte kompensasjonsordningen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

De sitter ikke på noe informasjon om utbredt juks blant bedriftene, sier direktør Ivar Horneland Kristensen.

– Jeg opplever en ansvarlighet, og det tror jeg de fleste bedriftsledere kjenner på. Dette er fellesskapets midler som skal brukes. Og så er det tydelige krav til kontroll og etterkontroll, slik at de useriøse blir fanget opp.

– Det er selvsagt uheldig for den enkelte bedrift som opplever å ikke få hjelp til å dekke faste uunngåelige kostnader, sier han om at en av tre selskaper har fått avslag på søknaden om støtte.

- Samtidig betyr det også at to av tre faktisk får hjelp, og det er gledelig.

ANDEL AV ARBEIDSSTYRKENARBEIDSLEDIGE
FØR KORONA
ARBEIDSLEDIGE
ETTER KORONA
Reiseliv og transport
3.4%
13.6%
Butikk- og salgsarbeid
2.9%
6.8%
Kontorarbeid
3.2%
5.8%
Serviceyrker og annet arbeid
2.7%
5.8%
Ledere
2.4%
5.5%
Oppdatert 2. februar

AKTUELT NÅ