Det forteller Ingebjørg Øra, mor til tre av barna som har vært blant testbrukerne av den nye mobilbank appen Spink.
– Med stadig mindre kontanter i omløp, hadde vært litt rart at ikke barna ikke skulle være med på den samme utviklinga som resten av samfunnet, sier Øra.
Hun hadde altså ikke noen betenkeligheter med mobilbank til barna, tvert om.
– Det er en fordel at de lærer mer om egen økonomi. Bedre med små beløp nå enn at de først lærer det når de skal flytte ut som studenter, sier Øra.
SpareBank 1 har samarbeidet med over 1.000 foreldre og barn i utviklingen av den nye mobilbank-appen, som nylig ble lansert for barn helt ned til seks år. Selv mener Sparebank1 at dette er landets første mobilbank for barn. Fra før har Danske Bank appen Lommepenger, for barn mellom 8 og 14 år. Og Nordea har i flere år hatt Basistjenesten for barn ned til 7 år. Flere andre banker mener de allerede har slike løsninger for barn.
Men Sparebank1 mener selv Spink har en annen og mer omfattende funksjonalitet.
Barn mangler gode verktøy
– Mange av foreldrene vi har snakket med sier at de mangler gode verktøy for å lære barna om økonomi i en stadig mer kontantløs hverdag. Bankkort og mobilbetaling tar over og når det ikke er fysisk kan det være vanskelig å lære seg verdien av penger, sier Anne Gundersen, konseptansvarlig for familie i SpareBank 1.
Barn mellom 6 og 15 har i dag mulighet for å få betalingskort. Med mobilbank appen kan de nå sjekke saldo, planlegge sparing, og ikke minst spørre om mer penger.
– Før måtte jeg alltid ringe hjem for å sjekke om det var penger på kortet. Nå vet jeg hva jeg kan bruke, forteller Ava Emilie Fageraas (15).
Hun prøver å spare, men innrømmer at det ikke alltid er like enkelt.
– Jeg bruker mer penger enn jeg egentlig trodde. Jeg oppdaget at litt og litt på butikken i friminuttene blir ganske mye.
Lillesøsteren Lila Pauline (12) er mest opptatt av å sette opp sparemål til det hun ønsker seg. Mens minstemann Leonard (10) først og fremst sjekker saldoen.
– Av og til kan jeg be om penger også. Mamma og pappa er ganske glemske og kan glemme månedslønna, sier han.
Sparebank1 håper Spink skal bidra til læring som forebygger økonomiske problemer. De viser til at 53.000 nordmenn mellom 18 og 32 år sliter med betalingsproblemer.
Problemene starter vanligvis i slutten av tenårene eller i begynnelsen av tjueårene, og sammenfaller gjerne med den alderen man flytter ut for å etablere seg selv.
– Ikke fullverdig mobilbank
Finans Norge har i mange år jobbet for å få mer personlig økonomi inn i læreplanene på skolen, og tror den nye appen kan motivere barn til å lære mer.
Men å kalle Spink en fullverdig mobilbank, synes forbrukerpolitisk direktør Gry Nergård er å dra det litt langt.
– Dette ser mer ut som en oversikt, nærmere enn kontoutskrift enn en fullverdig mobilbank. Men dette er likevel et viktig skritt i riktig retning. Nå som stadig flere barn bruker betalingskort, er det viktig at de har et forhold til hva som går inn og ut av kortet, sier Nergård.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: