Hopp til innhold

Mener Telenor selger mobiler under falsk flagg

Telenor reklamerer med at de selger mobiltelefoner på avbetaling over to år uten kreve renter. Ulovlig og villedende, mener Forbrukerombudet. Telenor avviser kritikken.

Telenor Swap

VILLEDENDE: Forbrukerombudet mener Telenor bryter markedsføringsloven med sin mobilbytteordning.

Foto: Skjermdump Telenor

Forbrukerombudet mener Telenor bryter markedsføringsloven når de reklamerer for sin nye salgsmodell for mobiltelefoner.

  • På selskapets nettsider, telenor.no, kan private kjøpe telefon på to måter.
  • Alternativene er enten kontant, eller ved å inngå en såkalt swap-avtale.
  • Da betales telefonen på avbetaling over 24 måneder, til en høyere pris enn om den betales kontant.
  • Alternativt kan telefonen byttes i en ny etter ett år.

«Telenor tar verken renter eller andre gebyrer for swap, bare en fast lav månedspris», sier teleselskapet i sin markedsføring.

Problemet er at det ikke stemmer, ifølge Forbrukerombudet.

Rentefritt, men likevel 13 prosent dyrere

En iPhone 6, 64GB er 13 prosent dyrere dersom den kjøpes gjennom månedlige avdrag enn dersom den kjøpes kontant.

Det tilsvarer et rentepåslag på over 6 prosent årlig.

Direktør for forbrukerpolitikk i Finans Norge, Gry Nergård.

- Når man lanserer nye prismodeller er det veldig viktig at man får frem prisen på en god måte, sier forbrukerombud Gry Nergård. Ombudet mener Telenors markedsføring er uheldig, villedende og i enkelte tilfeller ulovlig.

Foto: Johan B. Sættem / NRK

– Vi mener at det er vanskelig å kunne bruke begreper som rentefri og kostnadsfri når telefonene som kjøpes gjennom dette abonnementet er dyrere. Vi mener at markedsføringen er villedende og ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergaard.

Men Telenor deler ikke denne forståelsen av hvordan verden ser ut.

  • I et brev fra advokatkontoret Hjort datert 15. august, står selskapet på at det ikke er noe rente i de 13 prosent ekstra man må betale for telefonen på avbetaling.
  • I stedet er det betaling for en forsikring mot knust skjerm og retten til å inngå en ny leasingavtale på telefon mot å levere inn den «gamle» 12-24 måneder etter den var ny, som er årsaken til den høyere prisen.
  • Abonnement kommer i tillegg., som en månedlig betaling.

– Tåkelegger ingenting

Telenors leder for mobildivisjonen, Bjørn Ivar Moen, avviser at selskapet villeder kundene.

– Vi tåkelegger ingenting. Dette er vi åpne og tydelige på. Prisen fremkommer tydelig, det fremkommer tydelig hva som er inkludert, og hvilken avtale kunden har inngått, sier Moen.

Han sier at det er åpenbart at forsikringen mot knust skjerm og retten til å bytte inn en gammel telefon inn til en forhåndsavtalt pris har en verdi.

Forbrukerombudet har også stilt spørsmål ved om Telenor opererer med en for lav restverdi.

iPhone 6 koster 4800 i året med Telenors swap

Men hvis man inngår en swap-avtale på en iPhone 6 og benytter seg av muligheten til å bytte telefon etter ett år og gjentar det samme året etter, så betaler man altså 4800 kroner hvert år for å få leie en telefon av dere, pluss at abonnementet kommer i tillegg. Er ikke det veldig dyrt for kundene?

– Da bytter man telefon hvert år. Det tror jeg ikke alle kommer til å gjøre. Men jeg mener det er en moderat og bra pris for å bytte telefon en gang i året. Da har du alltid nyeste modell, sier Moen.

– Men hvis du sitter ut avtalen må du betale 13 prosent mer?

– Hvis du sitter ut avtalen må du betale det månedlige beløpet med 24 måneder som er avtalens lengde. Men husk på at forsikringen også er inkludert. Den koster opp mot 100 kroner i måneden på det åpne markedet, hevder Moen.

Forbrukerombudet vil nå gjennomgå Telenors argumenter i svarbrevet fra 15. august.

– Hvis vi da fremdeles står langt fra hverandre vil vi sende saken over til Markedsrådet, som da vil avgjøre hvem som har rett, sier Nergård.

AKTUELT NÅ